Publicerad 26 June 2018

Fotograf:

Experten svarar: Vad händer med kroppen under graviditeten som kan påverka min träning efteråt?

I Familjelivs nya expertprojekt får ni ta del av expertishjälp inom flera områden som rör graviditet, familj, barn och relationer. Varje vecka publicerar redaktionen svar från experterna och ni har även möjlighet att själva mejla in frågor till dem. Denna vecka har vi tagit hjälp av Anna Swedrup, grundare av träningskonceptet StrongByNature och PT för bland annat mammaträning. 




Familjeliv ställde frågan: Vad händer med kroppen under graviditeten som kan påverka min träning efteråt? Efter hur många veckor är jag redo att börja träna igen?

Svar från Anna Swedrup: 

Under en graviditet utsätts kroppen för stora förändringar både på insidan och utsidan. Fysiskt är det framför allt rygg, höfter, mage, bäckenbotten och leder som får utstå påfrestningar. Då kroppen förbereder sig inför förlossningen med bl.a ökat hormonpåslag blir senor och ligament mer töjbara vilket kan upplevas instabilt och ibland leda till värk (s.k foglossning). 

I den bästa av världar kan du fortsätta med träning under graviditeten och anpassa den efter vilken trimester du befinner dig i. Du bör inte sikta på att bygga muskler och öka intensiteten under graviditeten utan fokusera på en mer underhållande träning som är anpassad för gravida. Detta medför även att du efter förlossningen i regel har gjort det lättare att komma tillbaka till en funktionell och stark kropp. När du kan börja träna är ju så klart helt individuellt beroende på hur din graviditet och förlossning har förlöpt men du kan på en gång sätta igång med den så viktiga bäckenbottenträningen, "knipet". Efter ca fem till åtta veckor, då du varit på ditt återbesök hos barnmorskan och fått klartecken, kan du börja med anpassad träning för nyblivna mammor där hela kroppen får komma tillbaka på rätt sätt i rätt takt. 

Att komma tillbaka mentalt är också en form av träning och tar tid. Stress, sömnlösa nätter, hormoner och ett helt nytt liv påverkar enormt. Ge dig själv tid att reflektera, vila och vänja dig vid din nya situation. 


Har du fler frågor som rör detta ämne eller andra frågor som rör träning och hälsa för gravida eller nyblivna mammor? Då får du gärna skriva till Anna eller till StrongByNature. Du hittar alla kontaktuppgifter här nedan. 

Anna Swedrup, grundare StrongByNature

20140509_9198

www.strongbynature.se  

Mail: anna@strongbynature.se

Instagram: a_strongbynature 

Facebook: "Strong By Nature"


LoggaStrongByNature

Sedan starten för sju år sedan har StrongByNature specialiserat sig på träning för kvinnor - allt från träning under graviditet och som nybliven mamma till att fortsätta med träningen och hitta vägen till en stark, funktionell och hållbar kropp på både insida och utsida.

Vårt kännetecken är att alla våra grupp-pass körs utomhus, det är Träningsglädje med himlen som tak - året runt! Vi jobbar mycket för att få med den mentala biten i träningen då vi tycker att det är minst lika viktigt som starka muskler. 

Med vårt eget träningskoncept WorkOutDoor® har vi fått våra mammor att fortsätta träningen efter att de har kommit tillbaka efter graviditet och förlossning. Vi håller till i Älvsjö/Huddinge söder om Stockholm där vi erbjuder gruppträning för mammor, WorkOutDoor, Personlig träning och Magcoaching. Vi har nu även lanserat WorkOutDoor som ONLINE-träning och till hösten kommer även mammaträningen ONLINE.




 




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Experten svarar: Vad händer med kroppen under graviditeten som kan påverka min träning efteråt?
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll