Publicerad 28 March 2019

Fotograf:

Kom igång med Annika Sjöö i vår

KÖP KURSEN HÄR! Programledaren, dansaren och hälso- och träningsprofilen Annika Sjöö lanserar nu en onlinekurs tillsammans med Familjeliv, med fokus på att komma igång med träningen på 4 veckor. 

I en intervju får vi lära känna Annika Sjöö och hon delar även med sig av sina fem bästa tips för att hålla motivationen uppe.




Annika Sjöö är tidigare dansare i Let's Dance och programledare för tv-progammet Du är vad du äter på TV3. Annika är utbildad idrottslärare på gymnasienivå och har lång erfarenhet inom träningsbranschen. 

Hej Annika! Berätta lite kort om dig och din bakgrund.

– Jag är tidigare dansare i Let's Dance som tog hem vinsten 2009 tillsammans med världens starkaste man Magnus Samuelsson, och var även programledare för Du är vad du äter på TV3. Efter gymnasiet utbildade jag mig till Idrottslärare på gymnasienivå och har även lång erfarenhet inom träningsbranschen. Jag har bland annat vidareutbildat mig till löpcoach samt instruktör i flertalet olika träningsformer såsom, cykling, bodypump, bodycombat, core, sh'bam med flera. Jag är även författare till två träningsböcker och tre kokböcker. Jag vill inspirera människor till ett mer aktivt liv med träning, föreläsningar och event- och träningsresor!

Hur kom du in på kost och hälsa? 

– Jag har alltid haft ett stort intresse för just hälsa, kost och träning och har insett att det som jag älskar allra mest är att se andra människor växa och lyckas med nya vanor, med något de kanske aldrig testat själva och inse att de faktiskt klarar av det. Både när det kommer till kost och träning. Jag vill visa att man med små medel kan göra stor skillnad!

Har du något tips för den som tappat motivationen och vill komma igång med träningen igen?

– När det kommer till träning och rörelse: Gör något du tycker är kul! När du tycker att något är kul, så kommer du vilja göra det oftare, och då kommer det med all säkerhet också kännas lättare! Då kanske du tänker: "Men jag tycker inte att träning är kul!". Det är okej, men att betala räkningar, tycker du det är kul? Förmodligen inte. Men du gör det ändå eftersom konsekvenserna av att inte betala dem är värre. Se på träningen på samma sätt – vissa saker behöver du göra bara för att du vet att det är bra för dig, och för att konsekvenserna av att inte göra det är värre! 

Läs mer om kursen här! 

Här är Annikas fem bästa tips för att komma igång med träningen: 

1. Planera och prioritera 

Skapa de bästa förutsättningarna för dig själv genom att varje vecka planera in din träning och prioritera dig själv. Ibland kommer livet emellan, så är det. Istället för att då tänka "det är kört", acceptera läget och planera istället in när du ska utföra passet. Bara för att det "skiter" sig en gång, så behöver det inte vara kört för alltid!

2. Identifiera hinder och ursäkter 

Du känner dig själv allra bäst. Vad är det som brukar vara just din anledning till att träningen inte blir av? För någon skulle det till exempel kunna innebära att man behöver packa sin träningsväska och ta med den till jobbet för att få träningen gjord direkt efter jobbet, istället för att gå hem emellan... för då kanske den där sköna soffan känns alldeles för lockande?

3. Starta lagom och öka successivt 

När vi ska genomföra en förändring kan ett misstag ibland vara att vi går ut alldeles för hårt och lovar oss själva för mycket. Och vad händer om vi inte lyckas med det vi lovat oss själva? Jo, då tappar vi ofta motivationen och kanske ger upp. Keep it simple och ta små steg i taget!

4. Fokusera inte för mycket på vågen 

Vågen kan för många innebära ett stort stressmoment. Jag tycker att det är fel att en liten badrumsvåg ska få bestämma om du ska ha en bra eller dålig dag! För hur känner du dig om vågen inte visar det du vill? Och hur mycket säger en liten badrumsvåg egentligen? Inte så mycket om fettmassa kontra muskelmassa eller vätska i kroppen, till exempel. Försök istället att fokusera på känslan i din kropp. Vill du använda någon form av mätredskap så tycker jag att måttbandet är mycket mer rättvist. Det kan nämligen ha hänt mycket med exempelvis ditt midjemått, utan att vågen visar så mycket.

5. Skaffa en träningskompis 

Varför inte bjuda hem grannen eller bästa kompisen på ett träningspass hemma, eller i trädgården när det är fint väder? Det är alltid mycket roligare att träna när man är fler! Och dessutom mycket svårare att dra sig ur. 

Vem skulle du tipsa om kursen till?

– Kursen riktar sig till den som behöver komma igång med träningen, till den som har svårt att få tummen ur eller till den som haft ett långt träningsuppehåll. Alla tränar utefter sin egen förmåga! Kursen riktar sig också till den som söker ny träningsinspiration. 

Här kan du läsa mer om onlinekursen!




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Kom igång med Annika Sjöö i vår
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll