Icas-trendrapport

Varje år tar ICA fram en framtidsrapport som handlar om vilka trender de tror kommer komma i framtiden. I årets rapport har de kollat på några av de stora hälsoutmaningar vi står inför, nämligen samhällsklyftor, stress och bakterier. Rapporten har tagits fram genom djupintervjuer med forskare, health-tech-startups och trendanalytiker, tillsammans med en Novus-undersökning med 1 000 svenskar, har dagens hälsosituation kartlagts och presenteras ihop med möjliga motåtgärder för respektive riskområde.

Här är de 10 hälsotrender de spår kommer vara populära 2025

1. PERSONALISERAD MEDICIN
I samma takt som vården blir allt mer individanpassad, börjar även mediciner att tas fram utifrån personliga behov, genetik och individuell livsstil.

2. URSKOGSTERAPI

När många redan utforskat varje kontinent, om inte fysiskt så i alla fall i sociala medier, börjar människors reselängtan att gå djupare. Samtidigt som flygtrafikens klimatutsläpp lagt en skämskudde över svenskens Thailandsresor, växer ett större intresse för det mer lokala resandet. Naturen och skogen för ett uppsving, med hjälp av en stark jakt på välmående. Människor söker sig djupare in i skogen för att utforska och samtidigt röra på sig för att finna kraft, ro och sig själva.

3. TWEENTRÄNING
Crossfit kids och VR-aerobics? Urbant uppvuxna mellanstadieungdomar, utan bandyspelande föräldrar men med desto fler gymmande influencers på sina skärmar, dras till konceptualiserade aktiviteter på lokal. År 2025 söker sig även de yngsta till moderna gruppklasser och hårda, men lekfulla, träningsformer som matchar vad som kablas ut till dem medialt.

4. ANALYSTOALETTER
Utvecklingen av smarta toaletter kan år 2025 ha nått svenska hem. Med hjälp av inbyggda sensorer kan toalettskålen läsa av urin och identifiera avvikelser som kan signalera om ohälsa, till exempel i proteiner och glukos. Analysen skickas till användarens mobil eller direkt till en läkartjänst.

5. NO-LO
Trenden fortsätter att växa för drycker helt utan eller med låga halter av alkohol. Under 2020-talets första del kommer vi att se alltmer avancerade smakkombinationer skakas fram av barmästare, komplexa måltidsdrycker utvecklas för restaurang och handel samt hälsoboostad labbläsk lanseras av livsstilsvarumärken.

6. HJÄRN-SPA
År 2025 söker allt fler efter forum och miljöer som stimulerar till tanke och vila. Människor kommer att i större utsträckning prioritera besök till olika typer av hälsoretreats, men inte bara med träning och kost i fokus. Välmående genom att få tid och verktyg för att tänka färdigt tankar och idéer blir högt värderat. I stället för att ta med kollegorna på bubbelpoolspa går resan till ett hjärn-spa där tankeprocesser vägleds. En snabbare och mer tillgänglig form med liknande syfte är ljudbad – ett slags meditation till ljudet av en schamans gongklockor eller en tibetansk, trallfri melodi.

7. BIOFEEDBACK

Personburen teknik, såsom smartphones och wearables, snappar upp persondata för att förstå beteendemönster och läsa av känslor i realtid. Därmed kan människor få rekommendationer och vägledning för den individuella hälsan serverad á la minute.

8. PROTEINBUFFÉ
Utforskandet av växtproteiner har 2025 resulterat i en enorm mängd alternativa proteinkällor. Det är inte bara protein från ärtor, soja och bönor som dominerar utbudet. Nu serveras minst ett 20-tal vegetariska lunchproteiner från oväntade sädesslag och tidigare okända växter på landets mest trendkänsliga restauranger.

9. GRUPPGLÄDJE
Människor börjar inse den positiva effekten på välmåendet genom att helt enkelt göra saker tillsammans. En antites till det utbredda individfokuset växer fram, med en omedelbar mental belöning från aktiviteter med andra. När hälsoeffekten räknas in blir det plötsligt coolt – och prioriterat – att sjunga i kör, ’gå på dans’ och att boka brödbakningskurser för hela kompisgänget.

10. DATALUNCH
År 2025 väljer fler att beställa sin lunch baserat på individuella livsstilsdata från DNA och blodvärden. Livsmedelsaktörer kopplar på tjänster för att kunna analysera varje persons behov och försöker tillhandahålla skräddarsydda måltider med individhälsan i fokus.

Om Rapporten
Rapporten är framtagen av Ica tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på  framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 40-tal forskare, experter och innovatörer samt ett 20-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar samt interna workshops med representanter för Ica. Utöver detta bygger rapporten på två kvantitativa undersökningar bland 1000 svenska konsumenter, utförda av Novus under hösten 2018.

Om Konsumentundersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ICA under perioden 7-12 december 2018 bland allmänheten 18-79 år och har 1 010 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via Novus riksrepresentativa webbpanel; Sverigepanelen.