Vinn unik konst till förmån för Childhood
Catrine Näsmarks populära konstverk hänger redan på Stockholms slott och i många publika och privata miljöer runt om i världen. Den senaste kollektionen innehåller fyra barnmotiv som produceras på plexiglas och en konstform som kallas plexiografier. En konstform som skapas av det nystartade företaget XIKO, där man tar originaltryck av motiven och trycker de på plexiglas.
De fyra motiven har alla en koppling till barn och symboliserar på olika sätt barndomen. En av tavlorna är inspirerad av Childhood-armbandet med färgglada pärlor som symboliserar barnkonventionens olika delar för att påminna om barns rätt till en barndom.
Tavlan med pärlor fick lite extra uppmärksamhet i samband med sommarens prinsessbröllop. Då tavlan var en lysningspresent till prinsessparet.
Catrine Näsmark målar människor i alla dess former. Naket, påklätt, i rörelse eller stillasittandes. På sin hemsida skriver hon bland annat att hon fascineras av sport och actionmotiv och att leka med ord. Hon har till exempel gjort en målning där Saddam och Bush samsas på samma målning med texten ”Pilutta dej”.
Läs mer om Childhood.I ett pressmeddelande inför lanseringen av tavlorna och samarbetet med Childhood sa XIKOs grundare Christian Bergenstråhle:
– Vi är jättestolta över att i lanseringsfasen av vår verksamhet kunna presentera ett samarbete av den här kalibern, där vi får möjlighet att genom samarbetet med Catrine Näsmark och våra produkter bidra till Childhoods fantastiska arbete, säger Christian.
Genom tävlingen på Familjeliv har du chans att vinna en plexiografi med motivet "Tio små indianer" från Catrine Näsmarks kollektion. Allt du behöver göra är att ladda upp en bild på en teckning alternativt konstverk under temat sommarminne som du, eller ditt barn skapat. Läs mer om tävlingen i forumet. Vi kommer att utse tre vinnare, en som vinner en stor Childhood-tavla till ett värde av 2.330 kronor och två som vinner varsin lite mindre till ett värde av 1.030 kronor styck.