Anonym frisör avslöjar: 18 saker du gör som frisörer avskyr

Stamkund eller ej, den anonyma frisören avslöjar vad kunder gör som frisörer avskyr. Hur många punkter prickar du av?

Artikelbild: Pexels

Saker du gör – som din frisör avskyr

Stamkund eller ej, i forumtråden "Vad frisörer avskyr" avslöjar en anonym frisör vad kunder gör som frisörer avskyr.

Hur många punkter prickar du av?

1. Låter frisören vänta

Kunden kommer 10 minuter innan sin tid och sätter sig och väntar. När frisören hämtar kunden och ska börja behandlingen säger kunden: "Jag ska bara låna toaletten först", och frisören får stå med kappan i handen och vänta 5 minuter.

2. Du tittar dig i spegeln

När frisören vänder på stolen åt sidan för att komma åt framifrån men kunden vrider huvudet mot spegeln hela tiden. Sitt kvar som vi har satt dig från början.

3. Sitt still!

I schamponeringen när kunden ska lyfta huvudet hela tiden när vi tvättar/sköljer nacken, eller vrider på huvudet åt olika håll. Du hjälper inte till! Det ända som händer är att du kommer få hela ryggen blöt av vatten. Sitt still!

4. Sitt still – igen!

När frisören torkar kundens hår och kunden sitter och lutar sig bak eller åt sidorna. Sitt still! Du hjälper inte till, utan gör snarare så att min arbetsställning blir oergonomisk.

5. "Är du inte klok!?"

När alla foliepaketen är i håret och kunden tar sin hand och pressar dem mot huvudet för att de har "rest" sig lite när färgen börjat oxidera. ÄR DU INTE KLOK!!?? Du pressar ut färgen/blonderingen i botten och det som händer är att du blir fläckig. RÖR ingenting!

6. När du försöker komma billigt undan

När kunden ringer och inte vet vilken behandling de ska boka på hemsidan. Hon säger att hon har långt hår men vill "bara" slinga utväxten, så hon tycker det är onödigt att boka en slingbehandling för långt hår.

Det är det här som tar tid

Det som tar tid är att lägga i alla foliepaketen i hela hårbotten. Hur långt ut man penslar ut färgen är inte tidsavgörande. Det tar även längre tid att lägga i nyanseringen i ett långt hår - går åt mer nyansering. Även kamning och torkning tar längre tid på ett långt hår.

Det här innebär priset på hemsidan

Priset på hemsidan är ett "från-pris" så du får inte ett billigare pris bara för att du endast gör utväxten, utan snarare dyrare om du slingar hela längderna.

7. Bokar "kort hår"

Kunden som har långt hår och bokar slingor för "kort hår" då hon "bara ska göra utväxten". Läs ovan.

8. Kunden som "kan"

Kunden som kan mer än frisören. (är oftast den som inte kan någonting).

9. Avbokning

Kunden som avbokar på för kort varsel och blir arga när de får höra att de kommer bli debiterade, då de "ligger på sjukhus" eller att "någon nära dött". Ja det är jättetråkigt, men ALLA som avbokar på för kort varsel kommer med en sådan ursäkt för att slippa betala.

Det här ansvaret har kunden

Det står klart och tydligt i våra bokningsregler att vi debiterar. Det blir inkomstbortfall för oss och ofta har vi nekat andra kunder tiden. Du skulle väl inte ge bort delar av din lön till folk åt höger och vänster för att de hamnat på sjukhus? Du kan fråga dig själv varför du tycker att vi ska ge dig av våran (rätt låga) lön när ansvaret ligger hos dig?

10. När du ska betala

När man slutfört en behandling och det är dags för betalning. Nästa kund sitter och väntar på sin tur, men kunden ska "bara gå på toaletten först", så frisören får snällt stå och vänta i 5 minuter - ofta på bekostnad av nästa kunds tid. Gå på toaletten INNAN din tid börjar och gå på toaletten EFTER att du har betalat. Är inte det rätt självklart?

11. "Klämma in"

Kunder som ringer och vill att vi ska "klämma in dem" för en färgbehandling som tar 180 minuter. Jag jobbar 10-20 oftast utan lunch. Tror du att jag skulle säga att det inte finns tider om jag hade en lucka på 3 timmar i mitt schema?

12. Klagar på prishöjningen

Kunder som säger missnöjt " har ni höjt?" när de ska betala. Ja? Har du hört talas om inflation? Vill inte du själv ha löneförhöjning när du jobbat 20 år i yrket?

De flesta är stamkunder

13. De som tycker att de ska ha rabatt då de är stamkunder

De som tycker att de ska ha rabatt då de är stamkunder. De flesta kunder är stamkunder. Om jag har fem kunder om dagen som alla vill ha 150:- rabatt, så blir det ca 15000:- kronor mindre i månaden för mig.

Tycker du att det är rimligt när jag har så många nöjda, återkommande kunder?

Så får du rabatt

Jag ger rabatt, men bara till de som inte förväntar sig det. Ni som har så mycket rättigheter och vill bli specialbehandlade får ingenting.

14. Komma försent

Kunder som tycker det är okej att vara 5-10 minuter sena bara för att jag blev 5-10 minuter sen förra gången.

15. " Jobbar du själv gratis?"

Kunder som ringer/skiver och vill ha råd om vilka produkter de ska köpa från Lyko. Tror du att vi jobbar med välgörenhet? Jobbar du själv gratis? Jag ger dig hur mycket produktråd du vill - när du är hos mig på din bokade tid. Vill du handla från Lyko så får du fråga dem på Lyko.

16. "Nu är jag ledig"

När frisören går på fest och bekantas bekanta får veta att man är frisör och de ska börja prata om sitt hår och fråga vad de skulle passa i. Samma där: Boka en tid så hjälper jag dig gärna. Nu är jag ledig.

17. Tar med barnen

Kunden som vill ha med sig sina barn, och låter barnen härja fritt, eller stå bredvid och ställa 1000 frågor. Att vara frisör är mitt yrke och salongen är min arbetsplats. Jag blir lika störd som du skulle bli när du försöker jobba – av barnskrik eller någon som står och babblar på sidan om. Dessutom finns det andra kunder i salongen som faktiskt ordnat barnvakt åt sina barn för att få en lugn stund med egentid. Det är oförskämt att ens fråga om barnen får följa med.

18. "Har du nån kund efter mig?"

När kunden ringer och säger: Hej! Ikväll har jag ju tid hos dig! Har du nån kund efter mig? Jag: Nej, efter dig slutar jag.Kund: Vad bra! Då kan du klippa min man och mina barn?! Jag jobbar 10-timmars dagar. Om jag inte har en kund inbokad efter dig så betyder det att min arbetsdag är slut. Jag har inga lediga luckor på kvällarna som jag behöver fylla. Hur hade du känt om någon bara tog för givet att du ville jobba över 1,5 -2 timmar efter en 10-timmarsdag? Hade jag velat jobba längre så hade jag redan bokat in en kund efter dig.

Tack för mig! Hoppas någon tar åt sig!

Vad tycker du?

Berätta vad du tycker och prata med andra HÄR!