Unga nobbar influencers – litar mer på traditionell media

Phiu, du kan andas ut. Din tonåring litar mer på traditionella medier än på influencers. Det visar Statens medieråds rapport från 2021.

En femtedel av ungdomarna som svarade har tagit råd av influencers om corona.

Influencers som sprider fejkade nyheter om covid-19, åker utomlands när restriktionerna är som starkast och festar som om allt var som vanligt. Många av oss har känt en oro inför hur våra ungdomar, som ser upp till influencers, tar till sig av nyheter kring covid-19. Men enligt Statens medieråds nya rapport, är våra unga som vanligt klokare än vi vågar tro.

Läs mer: Dagens unga – “Generation Z” – vill göra sina föräldrar stolta

Analytikern: “Unga vet vilka nyheter som brukar vara tillförlitliga”

Ungas medievanor

  • Andelen 17-18-åringar som tycker att de lägger för mycket tid på mobilen har ökat från 46 till 56 procent sen förra mätningen år 2018.
  • Den dagliga läsningen ökar något bland 9-10-åringar, men fortsätter att minska i alla andra åldrar.
  • 70 procent av barnen mellan 9 och 12 år använder sociala medier.

Enligt rapporten som Statens medierapport släpper idag tog 51 % av unga mellan 9-12 år del av nyheter från SVT, TV4 och SR.

– Unga vet vilka källor som brukar vara tillförlitliga när det gäller nyheter och information. Men det är paradoxalt att fler svarar att de följt någon rekommendation från en influencer än som uppger att de litar på informationen de får via influencers, säger Yvonne Andersson, analytiker på Statens medieråd som tagit fram rapporten.

Men ändå: 21 % har följt råd om corona från en infuencer

I rapporten sammanställs svaren på frågorna som ungdomar i olika åldrar fått. Där framgår bland annat att 21 procent följt råd om corona från en influencer. Däremot svarar de att de inte tror att influencers är trovärdiga som nyhetskällor. Där är det bara 14 procent som litar, eller delvis litar, på förebilderna.