Publicerad 15 August 2014

Fotograf:

Fixa morgnarna utan stress

Tillbaka till vardagen efter semestern? Så tar du kommando över morgnarna! Experterna tipsar om hur du och barnen inleder dagarna utan stress.




Relaterat

Fakta

Petra Krantz Lindgren, beteendevetare som är aktuell med boken ”Med känsla för barns självkänsla”.

Cecilia Blidö, kostrådgivare som driver projektet och bloggen Naturlig mat i skolan.

– Gaaah, jag måste bara skrika ut min frustration! Vi har så otroligt stressiga morgnar. Hur sjutton kommer man i tid med två morgontrötta barn, varav den ena dessutom är i "kan själv"-åldern?

Så skriver en mamma i ett forum på Familjeliv och ber om tips på morgonrutiner som fungerar bättre. Barnen är svårväckta, frukosten tar för lång tid och påklädningen strular. En sko eller mössa måste letas upp innan de kan lämna huset – sena och svettiga.

Känns scenariot ovan igen? Morgnarna när barnen ska lämnas på förskolan eller skolan är enligt många föräldrar veckans mest hektiska stunder. På Familjeliv berättar flera att de ser till att vinna tid genom att lägga fram kläder kvällen innan och gå upp en stund före barnen.

Men det är inte självklart att det är tidspressen som ligger bakom morgonhetsen, menar Petra Krantz Lindgren, beteendevetare som är aktuell med boken ”Med känsla för barns självkänsla”.(Tävla och vinn boken här)

– I en del familjer är det bra med luft i programmet. För andra innebär det att de trillar av rutinen. Barnen kommer igång med leken, medan föräldern kanske sitter med tidningen för länge. Då kan det vara smartare att ha 45 minuter på sig istället för två timmar.

Det gäller alltså att hitta rutinerna som passar den egna familjen. Kanske frukost framför tv:n är enda sättet att få barnen ur sängen? Eller så rullar allt på smidigare om tv:n är avstängd när barnen äter, som en annan mamma på Familjeliv tycker. Det viktiga är inte hur rutinerna ser ut, utan att de bidrar till en morgon utan tjafs, anser Petra Kratz Lindgren.

– Barn längtar efter närhet. Men frågar de om vi kan läsa en bok, säger vi oftast nej. Om de vägrar att klä på sig däremot, får de garanterat vår uppmärksamhet – fast på fel sätt. Ta fem minuter tillsammans på sängkanten eller ät frukost ihop utan surfplattor. Då styr du om till en positiv morgon.

Hon tror också på att våga ge barn i skolåldern ansvar för de egna morgonbestyren. Om man istället för att tjata sig matt om kläder och tandborstning låter dem uträtta det som ska hinnas med utan översyn, har man mycket vunnet. Men då gäller det att inte lägga sig i hur sysslorna som man har delegerat utförs.

– När barn får ansvar känner de föräldrarnas tilltro. Det skapar lust och samarbete. Låt också barnen ta konsekvenserna av att bli sena till skolan om morgonrutinerna drar ut på tiden. Berätta gärna för läraren att ni prövar ett nytt upplägg hemma och förvarna om förseningar närmsta veckan, säger Petra Krantz Lindgren.

Ett kritiskt moment på morgonen är också frukosten. Ett sätt att komma ifrån tråkstämningen över frukostbordet är att tänka lite utanför boxen, tipsar hon.

– Det är inte bra att tvinga mat i barn som inte är hungriga. Då är det bättre att skicka med en macka till förskolan eller skolan. Fråga också vad de är sugna på. De kanske hellre skulle äta något annat än smörgåsar, säger Petra Krantz Lindgren.

En som engagerar sig mycket i vad barn äter är kostrådgivaren Cecilia Blidö som driver projektet och bloggen Naturlig mat i skolan. För barn som petar i maten kan en ”plocktallrik” – som dessutom kan förberedas kvällen innan – vara ett smart frukostalternativ.

– Lägg upp ost- och skinkrullar eller några köttbullar som blev över från middagen. Skär grönsaker i stavar och ett hårdkokt ägg i båtar. Det brukar vara lättare att äta än bröd.

För den som har lite tid men ändå vill servera nyttig frukost, är pannkakor på ett näringsrikt mjöl bra att satsa på.

– Pannkakor till veckans frukostar kan man steka på söndagseftermiddagen. Använd ett nötmjöl, det är mer näringsrikt och ger bättre mättnad än spannmål. Strö över lite bär och servera pannkakorna kalla eller värm dem snabbt i mikron, föreslår Cecilia Blidö.

En bra frukost leder dessutom till färre trötthetsutbrott och konflikter, menar hon.

– Naturlig mat utan en massa socker ger ett lugnare liv. Humöret blir mer stabilt eftersom man slipper dipparna när blodsockernivån är jämnare.

Så undviker du morgonkaoset – 8 tips från Petra Krantz Lindgren

För lite tid? Packa väskan och lägg fram kläder kvällen innan. Sätt väckarklockan tidigare.

För mycket tid? Beräkna hur lång tid allt ni måste göra tar. Väck barnen när du är klar med ditt – då kan du fokusera på dem.

Undvik: Att fastna i tidningen eller klädval. Ta ansvar när du är sen – skäll inte på barnen.

Hitta en gemensam stund: Om barnen inte får någon uppmärksamhet hittar de negativa strategier för att få kontakt. Planera in tid för kontakt. Sitt fem minuter på sängkanten eller ät frukost tillsammans.

För mycket tjat, för lite tillit: Samarbete kommer ur en upplevelse av gemenskap och tilltro till varandra. Lämna över ansvar till barnen och backa.

Orealistiska förväntningar: Kom ihåg att det som barnen gör är viktigt för dem. Acceptera att de behöver ställtid och förvarna om att det snart är dags att gå.

Oärliga argument: Säg inte ”Nu måste vi gå, annars kommer vi för sent till förskolan”. Berätta istället att ni måste gå för att du vill komma i tid till jobbet.

Undvik: Otydliga instruktioner (”Sätt fart!”), för långa instruktioner och nekande instruktioner (”Ta inte på dig kjol!”). Var så konkret som möjligt i kommunikationen.



Fyra smarta frukostalternativ från kostrådgivaren

•Istället för söt fruktyoghurt: Blanda en knivsudd vaniljpulver eller lite kanel i naturell yoghurt. Hacka ner ett äpple eller blanda i bär.

•Istället för en smörgås på butiksbröd: Baka ett bröd på nötmjöl. Blanda gärna solros- och pumpakärnor i degen.

•Istället för jos: Servera en frukt. Det ger fibrer, mer näring och större mättnad.

•Istället för O’boy: Skippa drickchokladen på vardagarna och gör en lyxigare variant på helgerna. Värm tjock mjölk och en skvätt grädde, smält ner ett par rutor mörk choklad och söta med lite honung.

Barnens favoritsmoothie

1-2 dl turkisk yoghurt eller naturell yoghurt
0,5 dl vispgrädde, alternativt extra krämig kokosmjölk
1-2 dl bär, till exempel hallon, blåbär, jordgubbar, havtorn eller gojibär.

Tillsätt lite vaniljpulver efter smak. Variera smaksättningen med kanel, kardemumma eller några myntablad. Mixa allt ordentligt och servera i stort glas med tjockt sugrör.

Recept: Cecilia Blidö




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Fixa morgnarna utan stress
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll