• Alanis

Hosta vanligt vid vattkoppor?

Vår 5-månaders flicka har förmodligen vattkoppor. Hon har inte så många koppor, men alla tecken tyder på att det är det. Det jag undrar är om det är vanligt med hosta när man har vattkoppor. Hennes hosta började smått i söndags när också de första prickarna kom. Idag har hostan blivit mycket värre. Har ringt sjukvårdsupplysningen, men blev inte så mycket klokare tyvärr. Någon som vet nåt?

• Svar på tråden Hosta vanligt vid vattkoppor?
  • ebben

ja! läste nånstans att hosta ofta förekommer med vattkoppor! mina pojkar har det nu! inte hosta dock.......det tyder på att de antagligen har de äver ner mot halsen och så.....

• Marängswiss

Ja det börjar nästan alltid som en förkylning med tex hosta. Men är du säker? Om du har haft vattenkoppor sa är barnet skyddat till det är ca 8 manader..

• ebben

marängswiss-varför säjer du att om man haft vattkoppor så är barnet skyddat? det fattar jag ej?!

• ebben

man får det vanligtvis bara EN gång,men bara för att jag som mamma har haft det så kan ju barnen få det!
    förstod nog inte?
    min 6 månaders son har det+han på snart 2 år......

• Alanis

Jag har också hört att det är ovanligt med vattkoppor hos barn under 6 mån, men det kan inte vara nåt annat. Lite feber, röda fläckar som sen blir blåsor och nu har ett par blivit skorpor samtidigt som det kommer nya fläckar och blåsor. Men hon har inte så många, kanske bara 20 stycken och bara på armar, ben, fötter och på huvudet/ansiktet. Jag fattar inte vad det skulle vara annars. Om inte annar så visar det väl sig snart om storasyster insjuknar...

• ebben

visst-det är ovanligt-inte OMÖJLIGT! vet flera som varit 5 månader o haft det! min är ju som sagt 6 månader......

• Alanis

ebben, vet du om spädbarn drabbas lindrigare än äldre barn? Hur är det med dina pojkar med feber, antal koppor, allmäntillstånd och så?

• ebben

6 månader kanske 20 koppor-sover bra o verkar inte "sjuk"!
    2åringen ca en miljard koppor o grinat sig igenom ett par nätter ,väldigt sjuk.fått nya koppor säkert 8 dagar.....
    dottern på 9 år hade det med ,men hon hade det rätt lugnt hon med! tur.
    men ofta säjer de att ju äldre man är ju "sjukare" är man........

• Marängswiss

Spädbarn drabbas lindrigare. Min son hade det när han var 14 manader och han var inte "sjuk" alls, ingen feber, kliade inte.

Jag menade att ett barn har ett visst immunskydd mot vattenkoppor tills det är ca 8 manader, om modern har haft vattenkoppor. Det kommer ju givetvis da fran antikroppar i moderns blod som har förts över under graviditeten.

Har mamman ej haft vattenkoppor drabbas de sma bebisarna i samma utsträckning som äldre barn.

• ebben

jaha,du tänkte så.ja,men det funkar dessvärre inte alltid.
    jag har haft men mina barn har det ju ändå........

• Marängswiss

Nej det funkar givetvis inte alltid. Men det är bra att de har det tidigt. Sa det är inget att deppa över.

Svar på tråden Hosta vanligt vid vattkoppor?