• imorgon är en annan dag

Hur lyckas ni som gör välling på havremust? Vad är tricket?

På BVC så tyckte de att jag skulle börja göra vällingen baserad på havremust istället för maizena till min 9 månaders (använder mig av Profylac pga av mjölk allergi). De sa att den är tjockare och ev. godare och att det kunde ge en bättre mättnadskänsla?! Jag gjorde precis som det stod i Profylac boken, men den blev inte alls tjock!!!

Hur gör ni? Blir den tjock? Vilken "nappdel"använder ni, nr 1, nr 2 eller den med skåra eller vad det nu fins för fler sorter?

• Svar på tråden Hur lyckas ni som gör välling på havremust? Vad är tricket?
  • Crispie

Hur gör du då?

Jag blandade kallt vatten m havremust och lät det koka upp och sen i med mjölkersättningen..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • volkan

jag tar tex 5 tsk havremust i 150g vatten i flaska o värmer i micro, sen tar jag 5 mått prosobee pulver som ersätter mjölk, den smakar bra än bara havremust. prosobee pulvret är gjord av soja som är receptbelagt

• Andariel

Kokade du den tillräckligt länge då? Man måste koka havremusten lite längre än maizena.

Jag gör så här: 0,75 dl vatten och 1 msk havremust kokas tills det tjocknar. Därefter häller jag i 1,25 dl havredryck och 4,5 mått profylac. Brukar bli mellan 175 och 200 ml färdig välling.
    Vill du ha den ändå tjockare så ta mer havremust.

Sonen är lat och vill ha skåran på nappen så det rinner ut lätt och han slipper anstränga sig med att suga för mycket

Svar på tråden Hur lyckas ni som gör välling på havremust? Vad är tricket?