• ulricaa

Bricanyl/Pulmicort

Vilken ska man ge först? Jag har fått lära mig att ge Bricanyl först, sen använder vi PEP-mask för att vidga lungorna "naturligt" och till sist ger jag Pulmicort, som då kan nå längre ner.
    Men Liams assistent, som också har astma, har fått rådet att ta Pulmicort först.

Nån som vet?

stolt mamma till Liam
  • Svar på tråden Bricanyl/Pulmicort
  • Eldo

Vi har fått lära oss att vi ska ge det luftvidgande först (Bricanyl, Airomir, Ventoline eller vad man har) och sen vänta i ca 10 minuter innan mer ger kortisonmedicinen. Detta för att man ska uppnå bästa resultat.
    Samma sak sas till mig då jag fick astma för mer än 15 år sedan.

• Crispie

Har en astma-son, har haft astma i 4 år snart och vi har legat inne MÅNGA gånger.. och det ges ALLTID luftrörsvidgande innan pulmicorten.. ALLTID.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Mosaik

när det ändå e en sån här tråd. någon som vet om de kan bli dåliga i magen av airomiren ? william har bajjat jättelöst 2 gånger idag och några fler gånger i helgen. började med airomiren i fredags..

• meya

Sen är det ju så att Pulmicorten inte hjälper för stunden utan mer på lång sikt. Det är ju inflammationshämmande och man ska helst ge nån dag efteråt åxå. Det är iaf vad vi har fått lära oss och det är det som funkar här hemma

• Dundermamman

Jag har själv astma och har en kombinationsmedicin av bricanyl och pulmicort. Den heter symbicort, det kanske kan vara något för er son? Alltså det är BÅDE korttidsverkande och långtidsverkande i samma preparat!
    Men om man tar medicinerna var för sig ska man ta luftrörsvidgande (bricanyl) först,vänta en stund och sedan pulmicort,precis som Eldo skriver!

Bricanyl används ofta som behovsmedicin medan pulmicort är meningslös att ta bara någon gång då och då.

• ulricaa

Liam har både Bricanyl o Pulmicort regelbundet. Det visade sig att Pulmicort ska tas först om man bara har Bricanyl vid behov.

Tack för alla svar!

stolt mamma till Liam
Svar på tråden Bricanyl/Pulmicort