• Vofsen

Restless legs

Hej

Jag har en liten undran.
    Jag är nu i v. 29 och har fått jobbiga pirrningar i benen när jag ska sova. Det känns som om jag måste röra dem hela tiden. Funderade på om det har att göra med att jag ligger på rygg och blodflödet ner i benen stryps...
    Nån annan med liknande problem?

• Svar på tråden Restless legs
  • sannapanna76

Jag har alltid restless legs. Har haft så länge jag kan minnas. Vansinnigt irriterande. Vore toppen med tips på vad man kan göra åt det!

• Småtokig

Jag hade det så igår och jag är i v15.. Då gick jag upp och tog ett glas vatten och sedan gick det bra att somna men jag vet inte om det berodde på vattnet eller vad det var.

• Arctura

Jag hade fruktansvärda krypningar i benen när jag var gravid! Läkarna trodde jag drabbats av just Restless legs och att jag efter förlossningen skulle få medicinering mot det!! Jag kunde inte sova utan var tvungen att röra på mig hela tiden och tillslut somande jag av ren utmattning och sov en max 2 timmar per dygn!! Jag var helt slutkörd!! Det är nått av det mest fruktansvärda jag varit med om och vissa stunder önskade jag bara att få dö!!! Och hela graviditeten önskade jag att jag skulle få föda för tidigt och kunna få medicinen någon gång osv... 

Efter förlossningen (direkt) försvann mirakulöst alla krypningar, pirret och obehaget med en gång!! Och jag blev mig själv igen!! Helt otroligt!! Läkarna har ingen förklaring till detta men antingen var det någon/några nerver i kläm eller så hade jag dålig blodcirkulation pga åderbråck som gjorde det till en plåga för mig under min grav!! Så jag vet vad du pratar om och hur hemskt det kan vara...jag mår illa bara att jag tänker på det och jag vet inte ifall jag vågar bli gravid igen!!!

Ta upp det med din bm och läkare om det blir värre, jag blev sjukskriven pga trötthet och fick gå till sjukgymnast och få akupunktur & vattengympa för att få igång blodcirkulationen, men tyvärr hjälpte det inte för mig, men för många andra!!

Lycka till och jag hoppas det inte blir värre för dig!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Arctura

Jag kom på en sak till. Man kan få krypningar i benen om man har för lite järn och kalcium i kroppen, så min bm rekomenderade att ta tillskott.... bananer är bra att äta!!

Även att röra på sig, typ promenader eller simning kan göra så man får bättre blodcirkulation och därav mindre krypningar!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Millimani

Hade också det under graviditeten. Det är rätt vanligt tror jag. Det enda jag tycker hjälper är att ligga på mage och det går ju inte när magen börjar växa

• sassa76

Jag hade precis som Arctura ENORMA problem som överskuggade hela tillvaron. Min räddning blev när jag fick järndropp pga att jag hade väldigt dåligt järnvärde, pirret blev mycket bättre och jag blev piggare. Det enda tråkiga var att jag inte fick hjälp förräns i vecka 38. Håll noga koll på ditt järnvärde om det sjunker så försök att få upp det.
    Sen finns det ju alltid huskurer som sägs fungera, jag provade att dricka tonic som sägs hjälpa pga att det finns kinin i det man kan också prova med magnesiumbrus eller varför inte ett par "vackra" stödstrumpor.
    Jag är nu gravid igen och bävar för att det ska komma tillbaka..

Lycka till med graviditeten hoppas att något kan lindra dina besvär.
    //S

• Arctura

sassa76--> Visst är det fruktansvärt!!?? Hoppas du klarar dig denna gång...

• Vofsen

Tack så jätte mycket för alla svar.
    :)

• Velvet Ås

Här är ett kanontips:

Prova hästliniment, det funkar jättebra! Det jag använder är det blåa lite geleaktiga. Jätteskönt att få inmasserat på vaderna vid sänggående.

Sen är det bra att ligga högt med benen också.

• Mallemus

Be dem kolla att du inte har B12-vitaminbrist.

Jag har haft det i båda mina graviditeter och ett av symtomen är just myrkrypningar. Det är så jag märkt av min brist. Nu andra gången bad jag dem kolla direkt jag började känna krypningarna och mycket riktigt så var det det.

Det är ju enbart ett blodprov och kan ju vara värt att göra.

• sassa76

Arctura... Ja, det tär på en när man aldrig kan få ro. Jag har aldrig mått så dåligt som jag mådde då.
    Ja, jag håller tummarna för att det ska gå bättre denna gång.

• Arctura
    sassa76--> Jag har ju två barn och skulle så småningom vilja ha ett tredeje, men jag vet inte ifall jag vågar pga allt det jobbiga (enorma krypningar)under min senaste grav. Skulle jag vara garanterad att inte uppleva samma sak igen så skulle jag inte tveka, men tänk om!!!!!
  • Vofsen

Var och tog Hb idag och det var 130 så lågt Hb/järnvärde är uteslutet.
    Nästa uteslutning ät vätskebrist...

• kyllingen

Jag hade också hemska krypningar i benen när jag var gravid. Och med ett jobb där jag började kl 6 på morgonen, så var det väldigt påfrestande. Tyvärr så har jag lite av krypningarna kvar efter graviditeten men inte alls så jobbigt som när jag var gravid.

Kan man använda hästliniment när man ammar??

• soraya

Kalium och magnesium kan också funka.

Kaviar, tonic-vatten, bananer, nötter, vetegroddar, räkor, fullkornsbröd och torkad frukt.

Jag har aldrig varit drabbad, men lever ihop med en man som har det kroniskt. Det är jobbigt med någon som "springer" i sömnen, kan jag lova (katten har lärt sig att sova på min sida...).

Svar på tråden Restless legs