• Svar på tråden Tror ni Christer Pettersson mördade Palme?
  • dexterswife

    Ja. Fast jag tror att han gjorde det på uppdrag av någon annan.

  • JosefinU

    Ja, jag tror det var ett vansinnesdåd. Inte planerat, typ som Anna Lindh överfallet och mordet. Men jag förstår att man vill tro att det är en konspiration etc. Känns lite mer "meningsfullt" då på nåt sätt, är så hamskt att behöva se den krassa sanningen....

  • oOoJOYoOo

    Ja man vet inte vad man ska tro. Men faktum kvarstår Lisbeth Palme pekade ut honom o personligen så tror jag inte man glömmer de ansikte som mördade sin man.

  • Västeråstjej

    Jag tror inte han gjorde det men jag tror han vet vem som gjorde det. Kan tänka mig att mycket handlade om utpressning och nu sist när han vill etala med sonen Palme så ville han nog berätta vad han visste men hann inte och fick av ett "fall" en hjärnblödning....

  • Jenniefager

    Jag tror inte han gjorde det! Jag var dock bara 2 år när det hände och är inte så insatt i själva mordet! Men det finns ju en anledning till att han blev friad av rätten! Sen när han tillsammans med hjälp av Gert Fylking var det väl ingen som tog honom på allvar (om jag minns rätt, kan ha helt fel!) Jag såg honom i en intervju, Efterlyst tror jag att det var! Det stack verkligen till i hjärtat på mig när de kom in på ifall han gjorde det för pengar och att det inte var så mycket han fick för en intervju. Då sa han på ett sånt sorgset sätt att "för dig kanske det inte är mycket pengar, men för mig är 30 kronor mycket pengar!"

  • Jenniefager

    Jag tror inte alltid att det stämmer så bra när tex hans fru nu då i detta fall ska peka ut vem det var! Det blir en sån chock att jag tror inte man riktigt minns rätt. När min pappa dog var hela trädgården full av folk. Har jag fått höra nu. Det är inga jag kommer ihåg. Så om jag inte kommer ihåg att det stod massa folk med mig, hur stor chans är det då egentligen att man pekar ut rätt person efter en sådan chock?

    Jag försvarar inte CP utan skriver bara efter egna händelser...

  • Fillifjonkan

    Nix, trodde det inte då och tror det inte nu.

    Om jag inte missminner mig helt så var det just utpekningen som var en del av det som falerade i högre instans eftersom det var så självklart att han skulle bli utpekad. I uppradningen var han den ende som var råbarkad och hade en viss klädsel, den ende "busen" i en skara av propra och välrakade herrar. Sedan var det väl en hel del annat i den tekniska bevisningen som inte höll samt att CP hade alibi för natten (minns inte allt självklart, det var ju trots allt nästan 20 år sedan).

    Jag har själv varit ögonvittne till en olycka och ögonen spelar en ofta ett spratt, för min uppfattning om vad som hände var inte alls så korrekt som jag trodde. Andra hustrur har pekat ut mördare som sedan visat sig vara oskyliga, så varför skulle just Lisbeth Palme vara ofelbar?

    Man kan spekulera massor i vad han hade tänkt att säga till Palmes son, men det kan ju lika gärna varit så att han ville framföra att han verkligen var oskyldig... men den spekulationen är kanske inte lika intrigerande.

  • Västeråstjej

    Det är lätt att bara säga "Han gjorde det". Men man får tänka på vilka han umgicks med. Mycket kriminalitet kan ha rått (är jag kanske fördomsfull nu?) och man tjallar inte bara på nån för det kan kosta en livet....

  • Meli

    Ang att man glömmerett ansikte

    Det är väldigt opålitligt när man pratar med vittnen som är lite chockade. Läste psykologi, och ett tag handldade det om detta.

    Ett ex var att man gjorde en film med två skådespelare, varav den ena sprang fram och knuffade och väskrykte den andre, framför massa vittnen. Gärningsmannen hade ingen mössa på sig. Och när man frågad folk vilken färd det var på mössan, var alla bergsäkra på när de svarade en viss färg. Det var fler fel, ingen kom faktiskt ihåg rätt....

    Det är något att tänka på, hur lätt det är att styra vittnen till att säga det man vill.

Svar på tråden Tror ni Christer Pettersson mördade Palme?