• Tjongballong

Tårta...

Mindre än en vecka kvar tills jag fyller 25 nu.
    Tänkte göra en tårta med frukt och gele ovanpå.
    Har inte gjort sån tårta förut.Är det krångligt med gelen,misslyckas man lätt?
    Tycker ju inte att det vore så kul att stå samma dag som kalaset med en förstörd tårta,några bra tips?
    tacksam för svar
    kramis

• Svar på tråden Tårta...
  • mamma30

Fråga inte mig hur man gör,för jag har misslyckats 3 ggr.
    Jag får bara en massa klumpar.
    Så jag väntar med spänning hur man ska göra för att lyckas....

• Upptagen

jag brukar provbaka först om det är något jag inte riktigt vet om jag behärskar. Har aldrig bakat en såndär geletårta så jag kan inte heller hjälpa dig.

• Jennie Brunflo

På konditoriet så har den en spruta så de spruta ut gelen över tårtan....FUSK alltså!

Jag har lyckats två gånger och misslyckats 5 gånger.

Hemligheten är nog att lägga på gelén INNAN den är så stelnad/kall.
    De gånger jag lyckats har jag haft smörkräm runt tårtan, sedan frukt uppepå. En krans av grädde efter kanten(så inte gelén ska rinna av) och så hälla gelén uppepå.

Men men...det är ju ett gissel...för det får ju inte vara för varm heller.

Lycka till!

• Tjongballong

Usch..det var detta jag befarade................=((
    Hoppades på att alla skulle skriva hur superlätt det är att göra geletårta=)))))))
    kram

• Mowa

Det bästa är om du gör en tårta som du kan ha kvar i en form med löstagbarkant! Annars måste du fylla upp kanter med grädde, och låta gelen bli lite trögflytande innan du fäller på den... men den måste vara så pass lös att den flyter ihop igen och inte bildar klumpar! När du hällt på ställ kalt så det stelnar fort!

• Mowa

Fäller ska ju vara häller hihi blir lite tokigt ibland

Svar på tråden Tårta...