• miLLus

Låna pengar till bröllop?

Jag och min fästman har suttit och planerat vårat bröllop och vi båda är överens om att vi vill ha det stort och fint.
    Hade bara tänk att gifta mig en gång och då vill jag ha det som jag drömt om..
    Kan kompromissa så min fästman också får som han vill.

Men problemet är att vi inte änns har nära råd och vi skule behöva spara i gud vet hur länge för att få råd.
    Har tänk att spara lite men i den mån kommer det antagligen ta flera flera flera år innan vi gifter oss.
    Funderar nu på möjligheten till lån men är osäker...
    Hur har ni andra gjort?
    Jag har själv inte räknat med att få någon av mina föräldrar, det är ju jag som gifter mig då ska jag betala för kalaset Räcka ut tungan

Man kanske helt enkelt får sitta och drömma bara Gråter

• Svar på tråden Låna pengar till bröllop?
  • Coursell

Vi lånade inget. Men vi gjorde otroligt mycket själva och maten gjorde svärmor. (Vi betalade)
    Det är nog inte roligt att vara gift med en skuld.

Jag ville också ha ett jättestort kyrkbröllop. Vi hade 130-140 gäster inkl de 25 barnen (under 18)Hade orkester, varmrätt och efterrätt, serveringspersonal, baren öppen efteråt, tilltugg i form av godis och frukt, hästskuts 5-vånings bröllopstårta.
    Vårt bröllop gick på ca 55 000:- Så det behöver inte bli svindyrt.
    Vi gjorde inbjudningar och allt sånt själva, vi köpte lite grejer då och då när vi sprang på. Jag gjorde bröllopsprogram själv med små tofsar på ...jättefint, och kul kvällssyssla.

• Karpet

Jag tycker inte att det är smart att låna pengar till sådant som ett bröllop. Det är ju bara en fest ni lånar till. Om ni redan har hus, bil och allt annat dyrt ni kan tänkas vilja införskaffa inom de närmsta 5-10 åren så är det väl okej, om man har råd med avbetalningarna även om en utav er skulle bli arbetslös eller föräldraledig.

I princip så är det dock skitdumt att leva över sina tillgångar, speciellt när det inte ens handlar om något som är livsviktigt vilket en bröllopsfest inte kan räknas som. Gör hellre så att ni sparar allt vad ni kan och se över budgeten igen för att se om det finns ställen där ni kan dra in lite. Det är också många som önskar sig pengar istället för presenter när de gifter sig, det kanske skulle kunna vara en idé.

• anjeli

Är det inte väldigt trist att sitta och betala ränta och amorteringengar på ett lån som gick till en fest som man hade för en herrans massa år sedan?

Snacka om onödigt (i mitt tycke)

Ni kan säkert ha ett jättefint och mysigt bröllop för de pengar ni äger.

• miLLus

har ju inte så mycket pengar men jag kna försöka få ner priset lite.. man kan ju små handla saker som inte behöver vara inköpta precis samma dag (blommor tex) bröloppsklännigen kan man ju köpa beg på tradera eller nått..
    Fast det dyra blir maten och smekmånaden

• Heydatsme84

nej ta inget lån till det,ni kan ju i stället satsa på att kolla med familj och vänner vad dom är bra på kanske en vän är jättebra på att måla och dekorera?
    Någon kanske är bra på att sjunga osv...
    Ska ni ha bröllopet på sommaren så kan det ju vara en ide att plocka en massa vackra blommor från naturen eller någon som har rosen buskar?det är ju gratis:)
    Hoppas ni får ett vackert bröllop i allafall det tror jag att ni får.Kramar

• Coursell

Men om du gör en potatisrätt så behöver det inte bli dyrt! Potatisgratäng. Vet inte hur länge den kan vara fryst. Spär man med grädde eller mjölk när man värmer den blir det helt ok. Vi hade fläskfile. Det stod svärmor och stekte och lade in i frysen en och en halv månad innan.
    MÅSTE ni ha smekmånad? Det hade inte vi, fast vi är ju så hemmakära

• morgerda

Har ni tagit reda på ungefärliga kostnader/budget før det brøllop som ni tänker er?

Då blir det enklare att hjälpa dig med tips och förslag.

Antal gäster, vill ni hyra arrangemanget från festarrangør eller om ni kan tänka er ta lokal seperat och ta halv-catering eller laga maten själva.

Bröllopsresa kan ni ex. ønska i present osv osv...

Det går nog att ordna, å nåt bra är ju att ni from IDAG kan börja spara och lägga undan redan NU.

• Sarge

Vi gick "emot strömmen" & lånade till vårt drömbröllop !

Vi höjde vårt topplån på huset med 100.000:- & fick drömbröllopet (notan landade på omkring 120.000

Ångrar inte en sekund att vi lånade till bröllopet...ingen av oss hade varit nöjda med ett i våra ögon "halvdant" bröllop utan ville verkligen ha det exakt så som vi hade det.
    Å vi ville inte vänta tills vi var runt 50 år för att kunna genomföra det med sparade pengar!

Pengar till bröllopsresan önskade vi oss i bröllopspresent

Varför skulle man inte kunna låna till en av de viktigaste saker man gör i livet, när man kan låna till så mycket annat (bilar, tv, resor osv)

Ett tips är att göra en nogrann budget & tänka efter ordentligt vad man verkligen vill.
    Hojta till om du vill veta hur mycket vi spenderade på vad

Lycka till!!!
    /Sarge
    ps. finns en liten berättelse om bröllopet i min presentation

• miLLus

nu ska vi se hur budgeten ser ut..

Brudklänning: 7000
    Bukett: 500
    tärn buketter: 400
    Tärnklänningar: 2000
    Frisyr: 5000
    Slöja: 600
    Klädsel för brudgum: 500 (kavaj har han men behöver skor)

Vigsel: 1800
    Ibjudningskort med porto: 400
    Placeringskort: 200
    Transport: 800

Smekmånad med lyxkryssning till estland och boende på lyxhotell: 35000
    Vigselringar: 600
    Bröllopsnatten: 5230

Festlokal inklusive mat för 625kr styck: 37500
    Tårta: 9000
    Engångskameror: 700

där har vi allt (tror jag) det blir totalt: 108000

min mamma tycker jag är sjuk i huvudet och att giftemål bara är bullshit..
    Fast jag vill ju ha mitt drömbröllop med allt som hör där till..

Svar på tråden Låna pengar till bröllop?