• myspysan

Alkohol under behandlingstiden

Hur gör ni andra under er behandlingstid.
    Skriv gärna och tala om varför ni gör så...

mamma till Lucas-05 och igång med syskonförsök
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-02 00:02:38:
    "festar på som vanligt" = tar lika mycket/lite som man gjorde innan behandling. Det är inte meningen att det ska uppfattas som om man super och festar varje helg.

Hoppas alla förstår det bättre nu.
  • Svar på tråden Alkohol under behandlingstiden
  • Stjärnfisken

Frågan kring alkohol eller ej har inte varit så svår för mig. Jag har under de senaste 5 åren varit i nästna helnykterist. Visst har jag tagit ett glas vin om jag känt för det, men det kan röra sig om ett glas på två tre månader.

Vad jag har förstått från ivf-klinikerna är det ingen fara att dricka alkohol (med måtta) under behadligen. Bara så länge man slutar om man "plussar". Eller vad har ni fått för riktlinjer?

• myspysan

Har inte fått några riktlinjer om alkohol alls. De har sagt "lev som vanligt", men för min egen del är det nolltolerans just nu. Känns bättre så, för mig, tycker jag.
    Det är ju så olika hur man tänker, det var därför jag tyckte det var intressant att se hur andra gör.
    Tar inte mycket annars heller. Nått glas vin när man äter god mat eller grillar. Sällan som jag festar till det ordentligt.

Ingen "moraltant" här inte, alla gör som de vill!

• Idis 76

Till mig har dom oxå sagt att lev som vanligt men omedvetet så trappar man ju ner på sånt som inte hör till en graviditet!

• Cado

Jag brukar inte dricka annars heller. Jag är inte nykterist men har man försökt få barn i många år så vill man ju inte starta graviditet med att ha druckit - OM man nu hade blivit gravid...

Jag vill leva sunt så att jag får ett sunt barn. äter inte mkt godis och skräpmat heller så det är en del av det.

Tycker nog man kan ta sig ett glas, vi som är under behandling kan inte bli gravida nu ändå ju. Men att tänka sig för lite hur man äter och dricker är nog en bra idé?

• Adam2007

Jag fick också infon om att, lev som vanligt under behandlingarna. Men plussar du skall du själklart sluta med all alkohol och nikotin.
    När jag behandlades kunde jag ta ett glas vin till maten eller dricka lite när man var på någon fest. Men i måttliga mängder.

Jag tror att det är lugnt att dricka i måttliga mängder under behandlingen. Läkarna säger ju inget annat ivarjefall.

Lycka till!

• jendan

hej

jag dricker sällan, något glas vin kan det väl bli och på fester är jag inte den som spottar i glaset men under IVFet så drack jag ingen alkohol och så gjorde jag pga att det känns dumt att dricka med alla mediciner i kroppen och när man väl blir med barn så blir det ingen alkohol alls så varför inte börja lite tidigare men så gör jag, jag vet att man ska leva som vanligt men alkohol kan jag ju leva utan så varför inte strunta i det under den perioden
    kram jenny

• Mumle

Man ska leva som vanligt har jag hört från flera läkare. Jag lever som vanligt. Har ett normalt alkoholintag, ett par glas vin på fredag och samma på lördag. Har inte ens tänkt i banorna att "sluta", då har man ju på känn att man överkonsumerar eller(?)

• Betty2

Enligt min klinik är det ok att dricka alkohol fram till ET/FET och det har jag oxå gjort vid några försök. Men jag har gjort lite olika under olika delar av behandlingen så det var svårt att svara i omröstningen. Under nedregleringen har jag ibland "festat" lite mer, om det har råkat vara en fest just då. (Har nedreglerat totalt 5 gånger varav 3 var inför stimulerat FET, och jag tror att det var fest under 2 av dessa 5 nedregleringar.) Däremot under spruttiden har jag inte "festat" men däremot kanske tagit något glas vin någon enstaka gång. Fast min egen 30-årsfest var förresten under tiden med progynon, 3 dagar innan FET, så då blev det lite mer än 1 glas vin.

Jag tror att man skall göra det man själv mår bra av. Dvs mår man dåligt av att ha druckit alkohol (man kanske oroar sig över att det påverkar behandlingen eller liknande) så skall man inte dricka alkohol. Om man däremot mår bra av att ta ett glas vin ibland, och tycker att det gör behandlingen lite lättare, så tycker jag att man skall göra det (speciellt eftersom kliniken säger att det inte är någon fara med alkohol innan ET).

• menu

festar på som vanligt, fast det är inte ofta å inte helt berusad tillstånd annars heller..
    Vi gifte oss under sista behandlingen å tog några glas, fast inte enormt - vilket inte hade med behandlinge direkt att göra utan man vill väll inte ligga under bordet på sitt bröllop
    däremot var det under behandling MEN dagar INNAN utplocket, hade inte tagit nått om man redan satti tillbaka de små liven.

• Peki

Klickade efter lång tvekan på "Festar på som vanligt", eftersom det var det alternativ som stämde bäst. Funderade på att inte rösta ells eftersom det låter som om man super sig full och det gör jag inte.

Vi dricker vin till maten på helgerna och det har jag fortsatt med under själva behandlingen. Jag brukar göra uppehåll mellan ÄL-sprutan och ÄP eftersom jag vill att äggen ska ha bästa möjliga miljö att fulländas i .

Under ET har jag hållit upp med alkohol. Det är inte för att embryot riskerar att få alkohol i sig, för det kan det inte få på det stadiet. Under de första veckorna får fostret ingen näring alls från din kropp eftersom den lever av gulkroppen. Däremot vill jag inte riskera att jag försämrar möjligheten för embryot att fastna.

Det finns så många råd vad gäller vad man ska äta, dricka, motionera, stressa, lyfta etc. Min känsla är att man under de första IVFerna följer alla råd och är orolig för att förstöra något. Fast ju fler man gör desto mer följer man rådet att "leva som vanligt".

Efter ET skiljer sig inte processen från en grav som blir till på vanligt sätt. De lever verkligen som vanligt och blir gravida i alla fall. Det som verkligen påverkar om det blir en graviditet eller inte är embryots innebonde egenskaper och slemmhinnans beskaffenhet.

Min tro är att det bästa jag kan göra är att leva så att jag mår bra. Det kan inte vara fel att ha roligt . T ex om jag mår bra av att motionera så gör jag det.

• LiMoFe

Säger som peki. Klickar på festar på som vanligt då det stämmer bäst.

Eftersom mitt jobb innehåller en del provsmakning av alkoholhaltiga drycker har jag frågat specifikt om detta och läkaren sa att det är inga problem att fortsätta med de arbetsuppgifterna tills man har plusat.

• pemi

Druckit "normalt" med alkohol under tiden för behandling men slutat helt efter ET/FET.

Normalt för mig innebär något glas vin/cider på helgen, inte varje helg men kanske varannan. Mer någon gång i samband med fest.

Drack vin på helgen innan FET denna gång också och blev trots det gravid. Har frågat flera gånger på kliniken och se säger "lev som vanligt", även ang alkohol om man har "vettiga vanor".

pemi

Svar på tråden Alkohol under behandlingstiden