• happygirl

Hur mkt ser man på VUL i v6?

Ska göra min historia kort. Förra våren blev jag gravid tyvärr slutade detta i ett utomkved. På hösten blev jag gravid igen, var tidigt på VUL just för att konstatera att fostret skulle sitta rätt denna gång vilket det gjorde om än ngt högt. Efter tre undersökningar konstaterades att detta foster inte levde.. åkte in för skrapning.. :(

NU är jag gravid igen, var inne på VUL alldeles nyss där det konstaterades precis som sista grviditeten. De kunde inte se något foster men däremot en "fostersäck" (?) på 6mm.. Denna säck befann sig väldigt lång upp mot äggledaren men låg ändå i livmodern. Ska tillbaka nästa vecka.

När jag läser på olika gravid-sidor så står det ju att man t om ska kunna se ett hjärta slå i vecka 6, hos mig såg de inte ens ett foster.. (läkaren trodde jag kunde vara i 6+4 enligt deras beräkningar) Antar att det bara är att förbereeda sig för en ny skrapning *gråter*

• Svar på tråden Hur mkt ser man på VUL i v6?
  • Snuttarna

v6 = v5+? så har det inte hunnit hända så mycket än. Det är först vid v7-8 som du möjligen kan se en böna och eventuellt ett hjärta. Om fostersäcken är 6mm så blir det jättesvårt att hitta ett litet embryo på ca 1-3mm.

Blir inte orolig än då det är för tidigt att avgöra åt vilket håll det kommer att gå. Det kommer säkert att gå bra. Och det är inte bra att oroa sig i onödan.

Lycka till!

/Snuttarna
  • Stumpegrisen

Det kan vara for tidigt annu....verkar som det varierar lite fran person till person hur latt dom kan se det. och du kanske inte var i v.6+4, nagra dagar fram och tillbaka gor jattemycket sa tidigt
    Jag gjorde ett UL i v.6+3 (pga, MA i vintras), sag da hjartat picka.
    Hoppas det gar bra!!!!

• LillSkruttet

Jag gjorde ett VUL i vad jag trodde var v5+3, men enligt läkaren såg det ut som 5+0. Har bild från VUL i bildgalleriet. några dagar tidigare syntes bara en tjock slemhinna, men å det VUL jag har bilder från syntes hinnscäken, men den var bara 3-4 mm....Men läkaren sade att allt såg bra ut.

• happygirl

TACK för era svar.
    Jag och sambon reste bort några dar, behövde få tänka på annat men det är inte lätt.. :(

Ser att jag nog skrivit fel i rubriken, det ska snarare stå v7 för läkaren sa att enligt "snurran" så skulle jag vara i 6+4 men det trodde hon inte när hon såg på VUL... Vet inte hur mkt det kan skilja men vi har iaf förbetett oss på att få ett negativt besked i slutet på veckan då vi ska tillbaks på nytt VUL.

• Foxy1

På VUL i v. 7+2 såg man en liten blipp med ett tickande hjärta på skärmen. I v. 9+2 såg man en liten, liten sprattelgumma som viftade med armar och ben som en liten galning. Fantastiskt vad tekniken kan ge en för upplevelser...

• mammatilmoa

nu börjar jag bli lite orolig.. jag var på vul i går och dom mätte "bebisen" till vecka 4+4 men jag ska vara i vecka 7!!!
    dom såg bara gulesäcken..ännu inget foster..kommer jag få skrapas?
    har inte fått något mer vul planerat, men som jag har läst ska man kunna se bebisen i vecka 7...*gråter*

+ på cb den 24/7-06 jag ska bli 2 barns mamma!!!
  • NathalieAndersson

Jag gjorde VUl i v 4+ ch de såg klart o tydligt att det vart ngt där :)

• happygirl

mammatilmoa:
    Jag är ju i samma situation som du. Har läst i flera trådar och på andra sidor om föräldrar som sett och hört hjärtat slå TIDIGT! Kan bara hoppas på att vi har tur att det växer men att det går lite långsammare eller att vi inte är så långt gångna som vi tror.. tyvärr var jag med om något liknande förra året då visade det sig att fostret dött men kroppen fortsatte vara gravid. Ska tillbaka om några dar för ett nytt vul... *nervös*
    Skickar styrkekramar till dig!

• hammarby

I vecka 5+6 syntes ingenting här, men i vecka 7+6 såg jag hjärtat slå.

• mammatilmoa

happygirl

jag fick ingen ny tid för ett nytt vul.. borde jag ha fått det?

• guldklimp

då ser man bara en liten prick som simmar :D

• mammatilmoa

guldklimp

jag såg inte ens det.. bara en gulesäck(?) inget embryo..

• Leela

Jag gjorde ett VUL i vecka 5+1, eftersom jag hade ett X förra hösten. Då kunde man bara konstatera att graviditeten satt där den skulle. Såg bara en fostersäck. Hon mätte den, men jag minns inte hur stor den var.
    I vecka 7+1 gjorde jag ett nytt VUL, då såg vi en liten suddig sak med ett blinkande hjärta.
    Tror det beror mycket på hur bra utrustningen är. Dessutom växer fostren olika i början.
    Det går ju såklart inte att sluta oroa sig, jag håller i alla fall tummarna för att ni ser ett litet foster snart. Lycka till!

• Lillmoe

Jag var på VUl i 6+4 och då såg jag en liten slemboll med ett hjärta som slog. Slembollen låg i en större svart påse.

Detta lät inte klokt men det är så jag minns det:)

• happygirl

..var på mitt andra vul idag och precis som jag och sambon misstänkte så finns det inget foster i fostersäcken. Dessutom verkar säcken sitta väldigt dumt till precis vid öppningen livmodern/äggledaren så det kan t om mycket väl vara ett utomkved igen. På måndag läggs jag in för vidare undersökningar och för att hitta den rätta lösningen för att få ut "graviditeten".. :(

Just nu är allt ett enda kaos i min hjärna... varför????

• Stumpegrisen

Lider med dig, vet vad du gar igenom....
    Hoppas ni "kommer igen" och att allt gar bra....

Svar på tråden Hur mkt ser man på VUL i v6?