• Elna77

    Graviditet efter Roaacutan behandling

    Hej,
    Är det någon som har erfarenhet av gravidititet efter avslutad behandling med roaccutan mot acne. Min läkare säger att man ska undvika att bli gravid 2 månader efter avslutade behandling. Är det någon som har erfarenhet av detta eller hört något annat.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Graviditet efter Roaacutan behandling
  • Amorella

    Roaccutan medför stora risker för allvarliga fosterskador och det är ju supernoga att man inte blir gravid under behandling. Tydligen rekommenderas man ofta abort i så fall. Jag har inte använt det själv - däremot min svägerska.

    Du kan läsa mer här:
    "De typiska skadorna är i kranium och ansikte inklusive mikroti eller anoti (se anoti och mikroti), mikrognati, gomspalt, hjärtfel, t.ex. transposition av de stora kärlen, Fallots tetrad, double outlet right ventricle, truncus arteriosus, avbruten aortabåge, thymusanomalier, hydrocefali, mikrocefali etc. En påverkan på mental utveckling ses också. Risken efter exponering i tidig graviditet är hög, c:a 20%. Om en kvinna blir gravid kort tid efter upphörandet med isotretinoin är sannolikt risken för missbildning liten."
    http://www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=266&contenttype=text/html

  • Amorella

    Nu var jag för snabb!

    De var ju mer intresserad av om man blir gravid efter avslutad behandling. Det finns ju en rekommendation om 2 månader och det är väl sunt att hålla den. Däremot står det (sammam källa som ovan): "Om graviditet inträffar även kort tid efter upphörandet med isotretinoin torde risken för skada vara ringa och i denna situation finns av detta skäl ingen orsak att ta upp en diskussion om avbrytande av graviditeten."

    De allra flesta följer ju rekommendationerna och därför finns det väldigt få barn idag som fötts där mamman tagit Roaccutan.

Svar på tråden Graviditet efter Roaacutan behandling