• charmtrollens mamma

Tack till alla på Neo i Lund

Min dotter e inte för tidigt hon kom 38+0.
    Men hon var mycket sjuk när hon kom ut.
    Lungsäcken på ena lungan säckade ihop, och hon fick lunginflamation. Hon låg inne i 14 dagar för hon kunde inte släppa syrgasen.
    Hon har varit sjuk med lunginflamation nu efter hon har kommit hem men nu känner jag att jag kan slappna av!!!!
    Personalen på Neo i Lund var HELT UNDERBARA.
    Engla-Saga låg på IVA i 10 dagar och sen fick vi ligga på vårdavd i 4 dagar.
    Dom har släppt henne nu, men hennes PKU test e inte bra så dom tar fortfarande mycket prover på henne.
    Vilket jag lider med henne min lilla flicka.
    Hade det inte varit för personalen på IVA så vet jag inte hur jag hade mått.
    Jag vet att det finns många här som e där i flera månader, jag jag vet hur dom mår även om jag inte var där så länge.
    Det tar både psykiskt och fysiskt.
    Min vän fick sina små i vecka 26 och dom e "vecka 34" nu, hon orkar inte mycket mer.

Jag ville bara ge alla personal på neo i lund många kramar.
    Tack för allt!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Tack till alla på Neo i Lund
  • Eldo

Måste bara hålla med dig!
    Nu är det iofs 3½ år sedan min kille låg på Neo i Lund, men jag minns fortfarande personalen där och allt de gjorde för oss.
    Träffar ni sköterskan Å på neo.mottagningen något? Hon är bara toppen!
    Jag hoppas att din tjej snart slipper alla proverna. Jag vet hur det är då vår kille gått genom så mycket.
    Mår din dotter bra nu?

• charmtrollens mamma

Ja hon mår jätte bra nu, men hon har dåligt emunförsvar.
    Jo jag vet vilken sköterska du menar hon e helt underbar!!!

• lilopuff

Jag håller med vilken härlig personal. Många kramar från mig med...

• Aangiee

vad härligt att höra positiv kritik till en Neo avdelning!
    Själv har jag inte speciellt bra erfarenhet. Min son föddes i vecka 34+5 och låg på Neo i fem dagar, inte för att han mådde dåligt utan för att jag blev utskriven från min avdelning(kejsarsnitt) efter fem dagar. då fick han komma hem ''på permission'', blev utskriven från Neo efter kanske 3 veckor totalt. Men fram till han blev utskriven helt fick vi åka in varannan till var tredje dag för att väga honom. För dom tyckte inte han gick upp tillräckligt fort, amningen kom inte igång eftersom jag inte klarade av att ens försöka amma när jag hade en sköterska på varje sida om mig som stod och flåsade mig i nacken och poängterade hur jag höll,hur han sög osv osv.
    först var det tom problem med om vi öht kunde få med honom hem när jag blev utskriven, jag försökte förklara att amningen skulle komma igång bara jag fick prova själv i lugn och ro, inte känna någon stress osv osv.(under dom fem första dagarna på Neo pumpade jag ut mjölk som han fick först via sin sond, sen provade jag med att flaskmata honom)
    och mycket riktigt, när vi kom hem tog det bara några dagar innan amningen funkade felfritt. fick använda en amningsnapp i början för han visste inte hur han skulle suga(blev nog lite sugförvirrad pga flaskan-men jag visste att han HATADE sonden för han drog ut den så fort han fick tillfälle och när han hade den ville han inte försöka ordentligt med att amma, klart som fan! han kunde ju knappt andas med den där skiten i!).
    När personalen såg att han gick upp i vikt stadigt och bra minskade dom besöken till var tredje dag(första veckan hemma var det varje dag åka in och väga, andra veckan varannan) och sen blev han utskriven.

Utöver detta var personalen ohyffsad. Visst, jag var 17 år men jag var fortfarande hans mamma. Dom hade en attityd som fick mig att vilja SPY på dom. Det var TVÅ sköterskor som var bra, en kille och en tjej. Kvinnan tyckte jag var jätteduktig med Jonathan och uppmuntrade mig hela tiden, hon stred med oss för att vi skulle få hem honom! helt underbar.
    men förutom dom två har jag inget bra att säga om Neonatalen på Södersjukhuset(Stockholm)

Oj, nu blev detta långt. ber om ursäkt för det TS, ville bara dela med mig av mina mindre positiva erfarenheter.
    Återigen: härligt att höra att ni har en bra Neo avdelning i Lund!
    Och Grattis till dottern!

• Eldo

AngiePangie
    Tråkigt att er neo.upplevelse inte blev bra!
    D var inskriven på neo i en månad, varav han tillbringade två veckor på neo. Resten av tiden hade vi hemsjukvård. Då kom det hem en sköterska från Neo varannan dag. Jättebra tycker jag! Då slapp vi dra ut honom var och varannan dag mitt i vintern och RS-tider.

• Aangiee
    Eldo skrev 2006-08-07 01:04:25 följande:
    AngiePangieTråkigt att er neo.upplevelse inte blev bra!D var inskriven på neo i en månad, varav han tillbringade två veckor på neo. Resten av tiden hade vi hemsjukvård. Då kom det hem en sköterska från Neo varannan dag. Jättebra tycker jag! Då slapp vi dra ut honom var och varannan dag mitt i vintern och RS-tider.
    Hemsjukvård ville vi också ha,men vi hade att välja mellan att låta honom vara kvar på Neo(åka hem utan honom-helt otänkbart för mig!) eller att göra så som vi gjorde. för att få hemsjukvård hade vi fått vänta ca två veckor...
    Jag(vi) hoppas att nästa barn föds fullgånget och slipper Neo överhuvudtaget.... men vi får se....
  • Eldo

AngiePangie
    Varför var ni tvugna att vänta två veckor för att få hemsjukvård?
    Förstår att du inte ville åka hem utan din son! Mår barnet bra så vill man ju inget annat än hem och få bli en familj på riktigt.
    Vi hade turen att då jag blev utskriven (också snitt)efter tre dagar så fick jag sova en natt hemma (eller på Patienthotellet) och sen fick vi ett rum på neo så att både pappan och jag kunde bo där. Sista natten hade vi D hos oss. Han åkte hem med sond för han orkade inte äta.

• Aangiee
    Eldo skrev 2006-08-07 01:24:23 följande:
    AngiePangieVarför var ni tvugna att vänta två veckor för att få hemsjukvård? Förstår att du inte ville åka hem utan din son! Mår barnet bra så vill man ju inget annat än hem och få bli en familj på riktigt.Vi hade turen att då jag blev utskriven (också snitt)efter tre dagar så fick jag sova en natt hemma (eller på Patienthotellet) och sen fick vi ett rum på neo så att både pappan och jag kunde bo där. Sista natten hade vi D hos oss. Han åkte hem med sond för han orkade inte äta.
    För det var så många som hade hemsjukvård(inte bara från Neo) så det hade tagit upp till två veckor innan vi hade kunnat få någon....
    Dom tyckte jag var jättekonstig som inte ville åka hem utan jonathan... ?? hur tänker dom då?? han är helt frisk, varför skulle jag då gå med på att inte åka hem utan honom?? det kändes tillräckligt jobbigt att inte få sova med honom dom första dagarna... det var som att jag fött ett barn som någon gett bort eller liknande... jätteolustligt...
    okej... ja jonathan var tvungen att ha kvar sonden iaf under första veckan. men han slet ut den flera ggr, så vi fick åka in igen så dom kunde sätta in en ny... Tyckte så synd om honom för jag vet hur mycket han hatade den... Dom på Neo sa: han känner den inte ens... klart som fan att han gjorde! Min mamma opererade blindtarmen för några år sedan och fick ha en sond, och det är något hon inte ens önskar sin värsta fiende!
  • mia1980

Skönt att veta att det är bra där. Har just nu min brors barn där. Dom kom redan i v 25... Har nu legat i 11 dagar.

Jag blev medlem: 2005-03-08 13:30:57
  • Leonid

Här är en till som har mycket bra erfarenheter av Neo i Lund. Vi låg där i sex veckor med sonen som är 8 v tidigt född. Man lär känna personalen rätt bra på den tiden. Det var en hel del komplikationer - det var därför vi var där så länge. Sedan åkte vi hem och hade hemsjukvård i ca en vecka. Personalen är helt underbar, de hjälper och stöttar när man har det svårt. Tack till alla er på Neo i Lund!

• Ajdan

Vi låg oxå i Lund, två veckor på IVA och tio på NEO. Jag har inte odelat bra erfarenheter, men det blir ju så när man e där så länge, man kan inte gilla alla.
    Men Anna-Lena - du e fortfarande bäst . Och doktor Bosse . Och syster Å på mottagningen

• pringles

Ja jag håller med Ajdan att Anna-Lena var hlt underbar.
    Min son kom i v35 den 11 mars iår.
    Fick ligga inne på neo i en vecka rum 9 sen hade vi hemsjukvård i en vecka. Sån lättnad det var att få reda på attman kunde få hemsjukvård.

Viktor hade problem med andningen och matningen, han sondmatades i 2 veckor. Nu har han kommit ifatt och man ser inte att han är ett prematur barn.

Efter vistelsen på neo har man fått en annan syn på livet, nästan var dag tänker jag på alla de som ligger på neo, vilken pers det är. Hela livet känns skit, man har längtat så efter det här barnet och så får ma en sån tuff början, tyckte det var jätte svårt att ta till mig viktor i början eftrsom man inte fick ha han vid sig, de tog honom direkt efter förlssningen till neo där han hamnade i kuvös sen hade han en massa slangar runt sig, skulle man lyfta upp han sen efter att han hamnat i vanlig seng så fickman fråga personalen om hjälp, det tog nog 2 månader innan man förstd på riktigt att man blivit mamma.

Min vistelse va inte så lång om man gämför med andra men vt hur man mår det var skit. Men personalen helt underbar. SÅ GOA....

Hoppas jag slipper andelningen bara nästa barn....

• mamma till Emi

Håller med om att neo i Lund och hemsjukvården är fantastisk. Vår tjej föddes i vecka 32+2 och vi låg två och en halv vecka på neo och fick sedan hemsjukvård i 3 veckor. Vilken underbar personal vi träffade där.

• Jenka73

Håller med om att Neo i Lund är bra. Jag låg där från den 26/12-06- 9/1-06

• CDSBA

Här en till som tycker neo i lund e jätte bra och personalen e jätte trevliga. Vi låg där med benjamin i 3 dagar och med Agnes blev det två veckor. Fick inte stanna kvar för vi tillhörde en annan kommun men hade helst stannat kvar.

• mammao

Ja, då får väl jag oxå säga mitt tack till personalen på iva neo Lund.
    Vi låg där från sept -03 till januari -04 (4,½ mån) , och sedan vid behov under våren -04(lite förkylningar och så).
    Anna-Lena är kanon, men även vår favvis Anette och Britt. Sedan har vi vår lilla "mormor" Teresa.
    Superläkaren Ingrid Pupp som varit med oss hela tiden, hon släppte oss inte förrän dec-05.
    På iva var det Catrin och Ann-christin som tog hand om Oskisen.

• Ajdan

Teresa ja - fniss - det tog tid innan jag lärde mig uppskatta henne, tyckte hon var väldigt burdus i början, men efter ett tag så lärde man sig och tyckte mkt om henne.
    Min favvisläkare var Bo Selander, fast även Anders var bra (han e nog inte kvar) och Lars (som var den som var där när Livia föddes). Ingrid tyckte jag inte så mkt om.

• mammao

Bosse, är som en i galenskaparna!! Kanon skön. Lars har vi även haft en del, han rabblar än i dag oskars personnr utantill.
    Ingrid vet jag vissa som inte gillar, undrar om det beror på att dett är hon som gör CT-skalle. Och därför kommer med dåliga nyheter ibland?
    För oss har hon alltid varit riktigt familjär.

Svar på tråden Tack till alla på Neo i Lund