• Tilde å Nova

"Gått in i väggen"

Detta uttryck används ju rätt ofta för att beskriva utbrändhet, men jag undrar om det bara är jag som egentligen inte vet vad det innebär?

Hur blir man sjukskriven för att "ha gått in i väggen" ?
    Vad är det för symtom? Och vad beror det oftast på?

• Svar på tråden "Gått in i väggen"
  • Maggis Nervis

Förr kallades det "utmattnings depression" men nu mera säger man "gå in i väggen" eller utbränd" Menas väl eg. att du är helt slutkörd och fungerar endast på sparlåga...

Många säger väl att det är stress. Min teori är att det beror på för mycket inre stress och för höga prestations krav på dig själv...

• mimi66

Jag är en av dem som "gått in i väggen". Mina symtom började med att jag bara grät i flera dagar. Sen blev jag deprimerad, Blev tablettbehandlad och fick gå på samtal hos Företagshälsovården. Nästa grej som drabbade mig var panikångest, den är inte rolig. Var ute med hundarna på promenad an dag på försommaren och helt plöstligt trodde jag att jag skulle dö, fick hjärtklappning, började hyperventilera, vilket gjorde att jag blev svimfärdig... Det är väl bara några av symtomen som kan drabba den som får utmattningsdepretion som det så vackert heter.. Läs min Blogg om du vill veta hur jag haft det denna sommar..

• A73H

För två år sedan efter en helt galen/våldsam/kaotisk vår på jobbet så slutade min kropp plötsligt att fungera! Jag har alltid betraktat uttrycket "gått in i väggen" med viss skepsis, men det var nog det jag gjorde!!! Det var som att ha världens värsta influensa (yr, matt i kroppen, kunde inte gå upp för en trappa utan att stanna o flämta typ tre gånger - ja, ni vet...) fast utan feber! Skitkonstigt! Lägg till hjärtklappning och andra otrevligheter... Som tur är slapp jag ofta tillhörande psykiska bekymmer som depression/ångest o dyl (klart att jag var psykiskt helt slutkörd, men det var liksom inte huvudbekymret)! Kroppen slutade fungera som den skulle - så man kan ju säga att kroppen egentligen är supersmart - när jag inte klarade av att säga stopp gjorde den det åt mig! Fast läskigt var det samt en knäpp på näsan för "odödliga och superduperuthålliga mig"...

• Anonym (tröster)

"gått in i väggen" eller "utbrändhet" är bara ett nytt ord för "överansträngning". kroppen och psyket går ner på lågvarv pga alltför intensivt jobbande och det kan yttra sig på massor av olika sätt. enda boten är ledighet.

• Tilde å Nova

Tack för alla svar! Då har jag lite mer "kött på benen"..

Varför jag undrade var för att en släkting till en kompis till mig blivit sjukskriven för det, men det känns nästan pinsamt att fråga "vad innebär det?" för det känns som om det är något som alla vet vad det är..Och vet man inte så nickar man förstående iallafall för att inte verka dum..

Svar på tråden "Gått in i väggen"