• Angelica77

P-piller vs. Spiral - åsikter önskas!!!!

Käkar p-piller idag och har så gjort i alla år. Men nu har jag ringt för en tid på MVC att sätta in en kopparspiral istället för att komma undan alla hormoner som man petar i kroppen.
    Jag är så grinig i humöret allt som oftast och har funderingar på om det kan vara hormonbalansen som stör där. Jag hade funderingen redan efter mitt andra barn som nu är 1 år gammalt, fast jag skrämdes av tanken att ha något som finns inuti min livmoder och rispar runt...

Nån som har käkat p-piller tidigare och bytt till spiral och som tex märker av förändringar i humöret, sexlusten (obefintlig idag mer eller mindre )

Och allmänna åikter om att sätta in spiral önskas om någon vill yttra sig...Vill veta så mkt som möjligt

• Svar på tråden P-piller vs. Spiral - åsikter önskas!!!!
  • Martina 3

Humöret och sexlusten är för mig detsamma, funkade bra på p-piller MEN spiralen blir jag galen på! Mellanblödningar, mensen kommer för sent, förtidigt, mensvärk heela tiden Mensen är 8dgr lång och så mycket! Kollade spiralen och allt var bra men den kan tydligen skava? Så nu efter 2 år ska jag ta ut den.. MEN det kanske fungerar jättebra för dig!
    Lycka till!

• Pochoo

Fick p-piller utskrivna.. yasmin 28 heter den.. den är tydligen ganska ny o sägs vara bra. när det gäller att inte få finnar o att gå upp i vikt. har inte testat de än så vet inte.

• Lena Miranda

jag har hormonsprial helt suuuper underbart har ingen mens.. å man behöver inte vara orolig över att man missat nått piller.. jag har inte gått upp i vikt å inte fått humörsvängningar å inga finnar knappt men de e ju olika för alla som sagt.. å man har den i ca 5 år..

• Syster Dyster

Jag har inte använt p-piller, däremot har jag en kopparspiral! Jag har inga negativa erfarenheter av den.

Har t.ex. aldrig haft så bra mens som nu
    Dag 1 blodiga flytningar
    Dag 2-3 kraftig mens
    Dag 4 lite mens
    Dag 5-7 blodiga flytningar

INGEN mensvärk

• Prisssan

Jag har inga positiva erfarenheter av kopparspiral, blödde jättemkt, ont i magen m.m

Hormonspiral däremot var mkt bra! Nästan ingen mens och ingen PMS o inte ont! Hormonerna är lokala (endast i livmodern, har jag för mig.) i den spiralen.

• Syster Dyster

Jag har haft hormonspiral, och de hormonerna påverkade dessvärre min sexlust och mina slemhinnor. Fick även fler finnar och fetare hår

• Anonym

kopparspiral eftersom man fortfarande inte vet hur p-piller påverkar kvinnans kropp dels att man kissar ut massa hormoner som påverkar naturen, så könns det för mig säkrare för min kropp med något man kan ta bort och inte påverkar mina hormoner osv

• Emelie22

Jag har haft kopparspiral efter använd p-piller ett par år. Jag kan säga att jag tyckte väl spiralen var bra i ett år, sen vart jag trött på ständiga flytningar månaden runt, mer blödningar vid mens. Ja mer av allt helt enkelt. Men sexlust och humör händer det inget med vid en kopparspiral...

• Angelica77

Nej, jag förstår att man inte skulle känna nåt speciellt med sexlusten bara för att man använder spiral men just det att man inte då längre stoppar i sig några hormoner som i sig kan störa lusten. P-piller kan ju ha den biverkningen pga all extra hormontillförseln. Och om det var någon som märkt av skillnad när ni sen slutat med p-piller.

Är lite orolig för alla blödningar som ni verkar ha haft med kopparspiral. Är det så för ALLA???...att man blöder mer och får mer ont???

• Syster Dyster

Nej, alla får inte mer blödningar och mer ont. Jag fick inte det Jag fick mindre mens och mindre ont.

Jag tycker att man kan ju alltid testa kopparspiralen. Den är ju gratis, så funkar det helt enkelt inte så är det ju bara att ta ut den.

• Emelie22

Nej det är juh inte säker att det blir så men i allmänhet så säger gynekologen så eftersom det är så pass vanligt. Det flesta kvinnor brukar få mer av det mesta med kopparspiral..

• Anonym

Stor skillnad till det bättre med spiral 3 veckor av 4, den 4:e blöder jag MYCKET men det är det absolut värt. Ja, det var obehagligt att sätta in den men det gick över.

Svar på tråden P-piller vs. Spiral - åsikter önskas!!!!