• ShuppShupp

Jobba 7 månader????

Hej!!

Här är bebisverkstaden i full gång! Och självklart så sitter vi och klurar på hur det kommer att bli med föräldrapenningen.

Jag har nu ett vikariat som går ut i slutet av december. När det går ut så kommer jag ha arbetat i sju månader. Innan vikariatet började så gick jag och utbildade mig till uska (vilket jag nu jobbar som). Jag fick den här anställningen innan jag var klar med skolan så jag har inte gått arbetslös nånting mellan skola och jobb.

Nu är ju kanske inte risken så stor att vikariatet blir förlängt om jag eventuellt ska få barn i maj.. ( man vet ju aldrig, men vi hoppas på att det tar sig den här månaden)

Och det kan nog bli svårt att få jobb mellan typ jan-mars bara.

Hur blir det då med föräldrapenningen egentligen???? Räknar dom med skolan på nåt sätt eller??
    Eller kommer jag få lägsta nivån om jag inte lyckas få en månad anställning till?

• Svar på tråden Jobba 7 månader????
  • marlene23

om du skriver in dig på arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt och går på anställningsintervjuer ända fram till förlossningen så grundas din SGI på ditt vikariat om du jobbat heltid där.. men du måste också så ta alla jobb du erbjuds, även om du ska föda om två veckor!

• ShuppShupp

jaha!!
    Men det låter ju posetivt! Är du säker på att det är så?

Nu blev jag lite lättad känner jag..

• marlene23

ja för jag satt i samma sits som du

• ShuppShupp

Men gäller det även om jag inte har jobbat sammanhängande innan jag började plugga?

Jag menar är det bara sgi som bäräknas då? Eller är det föräldrapenningen också?

Det är alltså undantaget för att jobba 8mån? Att ha pluggat innan å den jobbat sju mån å sen sökt jobb fram till bf?

Sorry om jag krånglar

• marlene23

nää det räcker att du jobbat 8 månader heltid sammanhängande och så fyller du liksom på upp till ett år genom att gå till arbetsförmedlingen varje dag!

• marlene23

föräldrapenningen grundas på din SGI.. så det är liksom samma sak!

• ShuppShupp

Du skriver att det räcker med att ha jobbat 8 månader sammanhängande...
    Men det är ju just det som jag beskriver att jag kanske inte kommer kunna göra... eftersom jag bara har anställning så att jag kan jobba 7 månader..

• Carisma95

240 dagar regeln (8 mån) baserar ersättning för de första 180 FP dagarna.
    Har du hunnit jobba 6 månader får du FP efter din lön de resterande 210 dagarna.

Läs mer på www.fk.se/fakta/fp_berakning/

• Tina83

jag har också jobbat 7 månder, dock inte heltid, utan ca 70%. har även stämplat upp, men jag verkar inte få högre än lägsta ersättningen, så jag inte jobbat 8 månader

• Tina83

jav et, men jag har skickat in lite pappaer ändå. man vet ju inte hur de kollar. jag har ju även jobbat lite innan mitt nuvarande jobb.

Svar på tråden Jobba 7 månader????