• Linda1976

Varför måste syskonnamn passa ihop?

Ofta så finns det trådar "vilket namn passar ihop med Emma/Calle/Bertil...?"

Varför är det så viktigt att syskonnamn passar ihop? Det spelar väl ingen roll? De är ju 2 individer, och kommer knappast att sitta ihop för resten av livet? Det är ju inte en skjorta och slips som ska matchas ihop!

Ok att man kanske inte kallar sina barn Ingegerd och Kevin eller Sven-Erik och Samantha, men det har väl snarare med namnsmak att göra, än ihopmatchningsgrejen

Jag fattar inte grejen!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Svar på tråden Varför måste syskonnamn passa ihop?
  • Pellinell

Linda

Det finns enorma mängder namn som inte passar ihop:
    Kevin och Tora
    Cassandra och Elsa
    Björn och Liam

De som är för lika är också fula ihop:
    Hedvig och Ludvig
    Calle och Palle
    Noa och Nea
    :-=

• betti

Visst vill man väl att namnen ska passa någorlunda, men väljer man Stjärnöga åt ena barnet blir nog inte nästa att heta Barbro.

Sen efter ett tag blir ju namnen på barnen/syskonen det naturligaste i världen, såvida det inte är som i exemplet ovan... Det är inte ofta man tänker att de inte passar ihop!

Min mans barn heter Jemima och Leon och våran gemensamma dotter Ella. Egentligen "passar" väl inte Ella lika bra ihop som de andra 2 gör, men ändå är det ju inget vi tänker på!
    Svamlar kanske en aning, men jaja... Lunchen väntar!

• Linda1976

Kent-Jesus och Britt-Marie kanske?? det är ju dubbelnamn i a f

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • EJL

kewin och henrietta!!!!

eller inte.......

.:*mamma till Leon*:. och lillstjärna i magen bf 21 mars*
  • Sexymala

Jag förstår heller inte hur namn inte kan passa ihop.. Det är som någon skrev. Väljer man ett annorlunda namn åt första barnet så har man ju det tänket. Om man inte kommer på helt andra tankar till andra barnet så blir det nog ett annorlunda namn till. Många av de namn ni skrev som inte passar ihop tycker jag var fina .. det är ju två individer vi snackar om..
    Björn o Liam tex.. Underbara namn!! Kanske inte några som jag skulle välja, men fina va dem! Kevin o Tora.. Jättefina med!

• tjorvmaja

Måste bara få lägga mig i...fick mig ett gott skratt med alla dina namnkombinationer Linda1976. Det handlar väl mest om att man har en viss smak på namn och då brukar de "passa ihop" ganska bra...men att man söker efter att namnen ska "passa ihop" fattar inte jag heller!

• Sagofe

Har också funderat över det... Man väljer väl de namn man tycker om helt enkelt, större delen av sina liv kommer ju syskonen inte att bo ihop heller.
    Och vem bestämmer att de passar ihop?
    Inte Tindra och Sven, säger du... Jag kanske tycker att det inte finns några namn som passar bättre än just dem. Well, nu tycker jag ju inte det, men ja *yrar*

• Hummelbumsan

Håller med dig Linda1976..tycker inte heller att det spelar ngn roll.
    Det viktigaste är att man tycker om namnet!sen kvittar det vad det passar med!!

• zebran i Stilla havet

Klart att det inte spelar nagon roll om de passar ihop. Gor de inte det fran borjan sa gor de det efter ett tag nar man har vant sig. Det ar ju lite det som ar kul med namn - nagot som inte ens AR ett namn snabbt blir en sjalvklarhet..

• Lequisha

Tycker inte det är så viktigt med vilka namn som passar ihop, mer vilka som inte gör det

Typ TS ex Hedvig o Ludvig

• LillaÄrtan

Åh, får jag en flicka till nångång i livet ska hon få heta Barbro, va fränt

Julie & Barbro låter väl inte illa? Annorlunda & skitufft!

~ Mamma till Världens finaste Julie 051215~
  • zebran i Stilla havet

Jag gillar Barbro skarpt. Men inte ihop med Kent-Jesus.

Svar på tråden Varför måste syskonnamn passa ihop?