• systerystert

En vit lögn

Jag skriver en uppgift i skolan om sanning och lögner och nu undrar jag om ni brukar använda "vita lögner"? En vit lögn är bl.a när man ljuger om en sak för att inte den andra ska bli ledsen

• Svar på tråden En vit lögn
  • Nyfiken gul

det har hänt och händer ibland men är absolut ingen vana.....

• Grannen

Ja det har hänt. Lögnade inför mamma och syrran om att jag inte rökte så mkt när jag var rökare. Sa att jag rökte en eller två om dagen fast jag rökte 10. Fast sedan slutade jag med det och så berättade jag hur mkt jag rökte. Fast det var mest för att slippa tjafs inte för att de inte skulle bli ledsna.

• systerystert

så är det med alla lögner tror jag, att det förr eller senare kommer fram.

• mica

Nej, helst inte...Det skulle väl vara om jag på något sätt trodde att en människa inte skulle klara av sanningen av något slag eller inte ville att något skulle komma fram på "fel väg"...

Men min kompis brukar säga : "Hahaha, dig får man alltid höra sanningen av, vare sig man vill eller inte...." Och så är det nog. Jag säger inte att tröjan/frisyren/skorna är snyggt om jag inte tycker det.

• MSI

jupps. Det fyller ingen funktion att i alla lägen tala sanning.
    tex: Inte säger jag åt dottern (1.5år) att hennes teckning bara är en massa märkliga streck utan jag berömmer och talar om hur fin den är.

• Morsan33

Alltså en "vit lögn" behöver ju inte vara för att såra någon överhuvudtaget...

Jag anser att jag tar en vit lögn när jag säger till sambon att tex parfymen/klädplagg  jag köpte kostade si eller så...mycket billigare med andra ord, det är för mig en vit lögn.

Morsan33 V.35
  • Nyfiken gul
    MSI skrev 2006-08-19 22:33:32 följande:
    jupps. Det fyller ingen funktion att i alla lägen tala sanning. tex: Inte säger jag åt dottern (1.5år) att hennes teckning bara är en massa märkliga streck utan jag berömmer och talar om hur fin den är.
    exakt....

jag tror många fler tar en vit lögn än dom tror sig veta om....

hur många har inte sagt "jag har inte tid" när det ringt en försäljare i telefonen? tex.... fast man egentligen låg o sov i soffan....

vita lögner handlar inte alltid om hurvida bästisen är fet eller smal i sina jeans....
  • Dhana

Ja, jag ljuger för min dotter 6 år om det är för att inte såra henne eller om det är ngt "farligt"

Det är vit lögn för mig.
    Men annars, nej ... det tror jag inte !

Svar på tråden En vit lögn