• Anonym

    utomkvädeshavandeskap

    Hej,
    första inlägget för mig i forumet.

    I våras fick jag missfall efter ett utomkvädeshavandeskap. Nu är jag orolig över att det skall hända igen. Någon här med erfarenhet av detta.

    Enligt gynekologen skall jag inte oroa mig över detta. Finns inget som säger att det skall hända mig igen osv... men jag är orolig iaf.

  • Svar på tråden utomkvädeshavandeskap
  • Anonym

    Jag har haft tre stycken nu totalt. Viktigt är att ta reda på varför du får det. Det är ett allvarligt missfall det allvarligaste faktiskt. Du kan maila mig här på sidan om de vill så ska jag bertätta hur det har varit för mig.

    Ta hand om dig/ MVH SYLO

  • Anonym

    Hejsan,
    Min gynekolog sa att det inte går att veta varför? Jag behövde aldrig operera utan kroppen tog hand om det själv. Men det var långa jobbiga veckor med konstant blödning och ont i magen (från jul till slutet av mars), provtagningar osv. Däremot när jag blir gravid igen skall ultraljud göras ganska snabbt för att konstatera att det är på rätt ställe osv. Det jobbigaste (förutom själva uteblivna graviditeten förståss) var att jag inte ville berätta ngt på jobbet... samt att jag var tvungen att förklarar på ngt vis varför vi inte åkte på vår planerade resa utomlands.

    Jag kanske mailar!

    Jag kommer dock avvakta lite med graviditet tills jag gift mig!

  • Anonym

    Konstigt att du inte opererades för ett utomkvedshavandeskap är det allvarligaste man kan få och fastnar oftast i äggledaren vilket man måste operera för att få ut.

    Rätt ställe jag vill inte skrämma dig men utomkveds är svårt att se mina har de hittat runt 3 månaden. De har alla gånger sagt att det har varit eller legat rätt fast det inte har det.

    Men lycka till med giftemål jag blev fru i lördags...tänker på dig du vet vart jag finns om du behöver prata kram sylo

  • Anonym

    Tydligen fastnade inte ägget i äggledaren utna utanför. Kroppen har sedan själv aborterat det hela. Till en början växte fostret men inte som det skulle och det dog av sig själv. Så förklarade de det för mig på SÖS. Om det är rätt eller fel vet jag inte. Jag var iaf glad att jag inte behövde opereras. Tydligen är det inte så vanligt men det händer.

    //Mallemus

  • Anonym

    Skönt då...tänk om man själv hade sluppit det men ta hand om dig nu jag ska påbörja min IVF ska bli spännande!

  • Anonym

    Jag fick ett utomkvedeshavandeskap i slutet på 1999. två år senare så blev jag gravid igen allt gick jättebra. jag fick göra ett extra ultrajud när jag var i 5v för att kolla att alt stod ret till den här gången. Jag har en fråga hittade dom dit utomkvedes inan det sprack eller efter? mitt hittade dom efter jag höl på att dö jag hade över 1liter blod i magen.Men du behöver inte oroade nästa gång så sitter det nog rät och då sitter det som berget. Lycka till.

  • Anonym

    *undrar* om det inte sitter i äggledaren... är det ett X då? Trodde att det barfa var om det satt just där som det var ett utomkveds...

  • Anonym

    det där med X utanför äggledaren har jag med funderat på då kan det ju inte vara utomkvedshavandeskap utan ett vanligt missfall...
    jag måste fråga min läkare idag om det som är skrivet ovan....

    För jag var nära att dö när jag fick alla mina X...mmm

  • Anonym

    tråkigt att du inte tror mej men jag höl på att dö. Mit x satt i äggledaren och jag fick gå igenom en akut oppration. Jag viste inte ens om att jag hade blivit oppererad för jag svimade när dom skulle göra ultrajudet och när jag vacknade så låg jag på uppvacket och fick det hella förklarat för mig.det är ganska alvarligt att gå omkring med massa blod i buken.

  • Anonym

    "Mit x satt i äggledaren" - men det var ju nån som skrev att X:et INTE satt i äggledaren ju... Är det två olika personer?

  • Anonym

    X är slang för utomkvedshavandeskap m.a.o. att det inte finns i livmodern. Alla andra ställen är X s.a.s. i buken, äggledaren, äggstocken osv...

  • Anonym

    ja just det att Xet inte satt i äggledaren jag börjar bli förrvirrad. Känns som jag trampade på någon när jag skrev att jag ska fråga mina läkare det gjorde jag med svaret blev då X vanligast i äggstock/äggledare

    Så om man har ett X som inte sitter i äggstock eller buk är det något annat men kan ävne kallas för X då det inte befinner sig på sin rätta plats.

    Hoppas någon hängde med nu. Men det där med X är hur som helst läskigt. Alla mina 3 gånger nu på två år så har mina spruckigt efter tredje månaden och man har inte ens sett att det har varit X...vad jag har fattat så är det när de spricker och buken fylls med blod som det kan vara dödlig utgång...

    Jag kan ärligt säga att jag kommer aldrig igen att försöka på vanligt sätt orkar inte en fjärde gång att ligga ca 6 timmar på operation sedan vara kvar två veckor blablabla...näää tack...

    Inga fler X här inte...var rädd om er alla X är farligt och inget att utsätta sig för igen...ta reda på hur framkomligheten är i era äggledare jag önskar inte ens min värsta fiende detta ...

    Kram SYLO

  • Anonym

    Ok angående X!!

    Jag hade inte mitt i äggledaren utan i buken ngnstans. De kallade detta för X på SÖS så jag antar att det kan heta så var det än sitter är i livmodern!!

    Mitt foster hade aldrig blivit särskilt stort utan det så att säga aborterade sig själv. Skillnaden mot ett vanligt missfall är att det då "sitter " i livmodern medans mitt alltså fanns i buken. Så trots utdrivningstabletter osv. så fortsatte mina grav. hormoner att stiga... därav att de visste att ett foster fanns.

    Hmmm jag skall till gynekologen imorgon för uppföljning och skall då försöka få lite mer information!

    Kram på er alla!

  • Anonym

    anonym 16:27 : Jovisst, X står ju för extrauterin (graviditet) så allt som är utanför (extra) livmodern (uterus) bör ju kunna höra dit, fast man vanligen tänker på äggledaren. Inte hört talas om foster i bukhålan innan, absorberas det av sig själv eller tar man till cellgift eller hur funkar det?

    SYLO: känner med dig, det låter verkligen jättejobbigt. Men om du redan haft X, kollade man inte de nya graviditeteterna med tidigt VUL? Eller i tredje månaden hade du väl hunnit ha "vanligt" ultraljud? Går det verkligen inte att se då? Läst om en kvinna där man missat ett X som fanns kvar efter ett missfall av tvillingen som fanns i livmodern men ditt verkar ju jätteskrämmande.
    Nuförtiden verkar man oftast ta bort äggledaren, åtminstone om man ser att den hunnit bli skadad. Dels så är det enklast, dels så är det risk att nästa ägg fastnar i ärrbildningen om man "rensar" den i stället. Själv varit jätterädd för X för jag har bara en öppen äggledare och pga min mans ålder hade vi inte fått IVF även om vi hade velat så förutom riskerna för en själv med X så hade det varit helt kört med graviditet sedan..

  • Anonym

    jo att de inte hittat de andra Xen är att det har legat så illa till jag är väldigt svår att se på ändå om det är nnormalt min dotter som nu är 9 henne missade de med ultraljud tre gånger jag var i 6 månaden när de såg att jag var gravid och då trodde de att jag var i vecka 10. Lustigt ellerhur.

    Men nu är det ju IVF som gäller dock skönt eftersom den vä äggledaren oxå är skadad men de valde att lämna kvar den eftersom jag har haft sånna deprissioner när de tagit bort annat.

    Sedan så tycker jag att alla läkare borde ta oss på mer allvar vi som känner att något är fel. Jag har vid alla tillfällen sagt att jag mått uselt och att något är fel men de har bara sagt näää då...allt är normalt och sedan har de fått skämas att jag har haft rätt alla gångerna. Har anmält alla läkarna för dessa missar i och med att två av gångerna har mitt liv hängt på en skör tråd...och tydligen ska jag särskilt efter första vara glad att jag lever över huvudtaget...kul att höra näää....men nu kämpar vi vidare min mens är ju tillbaka sedan 2 månader helt otorligt roligt har ju inte haft det på 6 månader innan

    kram sylo

  • Anonym

    Hallå!

    Frågade gynekologen idag. kväde är ett gammalt ord för livmoder, mao allt som fastnar i äggstocken, äggledaren eller i buken är mao ett utomkvädeshavandeskap dvs X. Det vanligaste är dock att det fastnar i äggledaren.

    Mitt försvann alltså ut i buken ngnstans... fråga inte hur eller varför. Eftersom det aldrig blev ngt riktigt foster var det i princip bara en liten geleklump som min kropp fick ta hand om bryta ner som andra slaggprodukter man kan ha i kroppen. Jag fick dock gå och testa mitt graviditetshormon ända tills det var nere under 5, för att säkert utesluta att jag skulle behöva opereras. Detta är nu vad två av varndra oberoende gybekologer förklarat för mig. Så jag tror nog att de har rätt! Så ingen behandling behövdes, jag fick bara gå och vänta... under tiden hade jag som mens ungefär hela tiden. Från julafton till slutet på mars!!!

  • Anonym

    Usch vad jobbigt att bara gå och vänta. Lider med dig...då är det ju bättre att bli opererad och klar om du förstår mig rätt...

    Visste inte att det bara kunde försvinna ut i buken låter inget kul alls....

  • Anonym

    Fast jag tror hellre jag "går och väntar" än blir opererad osv. Hmm fast helst vill man ju slippa allt ihopa!!

    För övrigt för att avsluta denna ganska sorgliga trista diskussion... jag tror kanske att jag är gravid... sklall testa imorgonbitti... kanske lite för tidigt för att ge utslag, men jag orkar inte gå runt och inte veta. I värsta fall får jag väl testa igen om en vecka!

  • Anonym

    Men vad kul lova att du berättar hur det går...med testet. jag hoppas så för din skull....skulle ju oxå vilja vara det....
    Kram SYLO

  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2003-08-26 07:04:32 följande:

    jo att de inte hittat de andra Xen är att det har legat så illa till jag är väldigt svår att se på ändå om det är nnormalt min dotter som nu är 9 henne missade de med ultraljud tre gånger jag var i 6 månaden när de såg att jag var gravid och då trodde de att jag var i vecka 10. Lustigt ellerhur.

    Men nu är det ju IVF som gäller dock skönt eftersom den vä äggledaren oxå är skadad men de valde att lämna kvar den eftersom jag har haft sånna deprissioner när de tagit bort annat.

    Sedan så tycker jag att alla läkare borde ta oss på mer allvar vi som känner att något är fel. Jag har vid alla tillfällen sagt att jag mått uselt och att något är fel men de har bara sagt näää då...allt är normalt och sedan har de fått skämas att jag har haft rätt alla gångerna. Har anmält alla läkarna för dessa missar i och med att två av gångerna har mitt liv hängt på en skör tråd...och tydligen ska jag särskilt efter första vara glad att jag lever över huvudtaget...kul att höra näää....men nu kämpar vi vidare min mens är ju tillbaka sedan 2 månader helt otorligt roligt har ju inte haft det på 6 månader innan

    kram sylo


    Hittade denna tråden nu ett antal år senare, men hur i sjutton kunde de tro att du var gravid i vecka 10 när du var i sjätte månaden? Låter ju helt sjukt! Hade du positiva gravtest?
Svar på tråden utomkvädeshavandeskap