Inlägg från: anamcara |Visa alla inlägg
  • anamcara

Behövs blod inom sjukvården?

Man blir ofta friskare snabbare utan blod.

Det är större risker för infektionssjukdommar med blod.

SKICKLIGA läkare klarar av att operera utan blod bättre än okunniga.

Så klart så finns fallen där blodet avgör LIV eller död!

Jag tackar nej till blod!

• anamcara

fia sthlm : Med tanke på Augusti numrets titel på Vakna så tror jag inte att något JV har undgått att det är livsviktigt

• anamcara

Elis är min kärlek : Det KAN hänga på en skicklig läkare, ja!

• anamcara

Ingemar, du har helt rätt att i många fall så hjälper ENDAST BLOD! Det är ingen som har sagt något annat...

• anamcara

Ingemar : Vet du vad fullgoda är???

• anamcara

full|god---satisfactory

I svenskan finns ingen korrekt översättning på det ordet.

Men FULL betyder- "helt o hållet/ allt/ mycket"

och GOD - är "lagom/ mellan bra/ duger"

Vilket betyder att Fullgod är svår översatt, men det som menas är att i: Alla fall med operationer o ingrepp som kräver blod så finns väldigt bra alternativ så man inte behöver använda blod!

Sen vid akut blodförlust, där inte vätska hjälper så finns det inga alternativ. Men det var inte i det sammanhanget som det nämndes! Utan det var i ovan nämnda sammanhang!

• anamcara

Ingemar :

Läs nya Vakna istället

"Varför säger inte denna skrift att det finns situationer då bara blod kan rädda liv?"

Därför att den belyste vad för alternativ det fanns! Det var det den gick ut på... Den visar på det positiva!

Varför tror du vi bär ett blodkort?

Kan det vara för att avsäga läkarna ansvaret om vi dör pga av nekande till blod?

Så nog är är ALL JV INSATTA ATT NEJ TILL BLOD KAN INNEBÄRA ATT MISTA LIVET! Självklart!

• anamcara

Ingemar : Jag tror du skulle uppskatta att vara med vid ett möte då vi får nya blodkort. Då dras hela konkarongen om vad nej till BLOD innebär!

Dom som tror att man klarar sig utan blod i ALLA situationer har inte studerat o vart med på mötetna riktigt ordentligt... förmodligen skolkare

Jag har ALDRIG vart med om någon som tror som du säger!

• anamcara

Om det inte går med saltlösning så kommer jag inte att ta emot blod utan i värsta fall dö!

• anamcara

Ingemar:

Indirekt:

"Kirurger har framhållit att en positiv inställning är något annat som kännetecknar Jehovas vittnen. "Dessa patienters inställning har varit exemplarisk", skrev dr Cooley i oktober 1989. "De har inte den fruktan för komplikationer eller ens för döden som de flesta patienter har. De har en djup och bestående tro på sin religiösa övertygelse och på sin Gud."

Detta betyder inte att de hävdar någon rätt att dö. De anstränger sig verkligen för att få läkarvård av god kvalitet, därför att de vill bli bra. De är övertygade om att det är förståndigt att lyda Guds lag angående blodet, och den åsikten har en positiv inverkan i samband med operationer utan blod."

www.watchtower.org/languages/swedish/library/hb/index.htm

Jehovas vittnen inser att från medicinsk ståndpunkt verkar deras fasta övertygelse medföra större risker och kan komplicera deras vård. Följaktligen visar de i allmänhet särskilt stor uppskattning av den vård de får. Förutom att de har de livsviktiga egenskaperna stark tro och intensiv livsvilja, samarbetar de villigt med läkare och sjukhuspersonal. Både läkaren och patienten måste följaktligen gemensamt möta den här unika utmaningen.

www.watchtower.org/languages/swedish/library/hb/index.htm

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?