Inlägg från: MrsL |Visa alla inlägg
  • MrsL

Behövs blod inom sjukvården?

lia...ursäkta om jag verkar "petig", men om du är JV så kan du inte vara döpt, väl? För du väntar ju barn med din pojkvän, skriver du. Det är inte tillåtet enligt JV att "bara" vara förlovad och bo ihop, man måste vara gift. Dessutom ser de inte med blida ögon på astrologi...

Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • MrsL

Jag kopierar in mitt eget inlägg från en annan tråd, eftersom det handlar om blod...

"Får jag berätta om min senaste förlossning? Moderkakan låg för livmoderhalsen vilket orsakade svåra blödningar, och när jag var i v 32 beslöt läkarna att göra ett akutsnitt. Vid snittet blev de tvungna att skära igenom moderkakan, vilket orskade blödningar, cirka 2 liter blod miste jag. Visst, ingen livshotande förlust i sig. (Jag markerade de två sista orden av en orsak som snart tydliggörs!)

Dagen efter snittet låg mitt blodvärde på 40! En läkare kom in och pratade med mig och rekommenderade starkt att jag skulle acceptera blodtransfusion. Jag sa nej. Inte pga av att jag var ett vittne (vilket jag inte längre är) utan pga av andra orsaker. Jag frågade om jag i stället kunde få något annat, eftersom jag visste efter min tid som vittne att det finns så många "likvärdiga alternativ". Läkaren, som förstod min inställning till en viss del, berättade då att det finns inga likvärdiga alternativ i det läget. Ett så lågt blodvärde ställer till med svåra skador på organen, hjärtat, levern, njurarna. Man kan äta järn osv, men det tar för lång tid att reparera skdan. Ringers och andra lösningar är inte alls ett likvärdigt alternativ. Jag kunde dra på mig svåra, kanske livshotande skador genom att vägra blod. Men det var mitt val.

Vad gjorde jag i det läget? Chansade och tänkte att det nog går bra? Nej. Jag accepterade blod....Blev pigg på nolltid, och kunde ta hand om mitt barn."

• MrsL

lia: Ingen kräver att du ska berätta ditt livs historia. Men du bör veta att när du skriver att du är ett JV och sedan har en presentation där du berättar att du är sambo, skriver om astrologi osv, så ger du ett intryck av att JV godkänner spdana saker, vilket de inte gör. JV har redan dåligt anseende hos många, och det förekommer många missfösrtånd och fördomar, så det är inte så bra om du "spär på" genom att utge dig för att vara ett JV och sedan säger att du är sambo. Det ger en mycket dålig bild av JV. Och du blir inte så trovärdig i dina uttalanden heller. Det var bara det jag ville få fram.

• MrsL

Citerar lia76: "Och det är inte otillåtet"

Vad menar du? Att astrologi inte är otillåtet inom JV? Det är strängt "otillåtet" inom JV att syssla med astrologi!

• MrsL

Men om JV:s ledning tolererar dessa preparat bodre de ju tolerera "rent" blod också, tycker man...

Have you seen your shrink lately?
  • MrsL

Nej, men vad händer när/om JV:s ledning en dag säger att ALLT blod är OK och ett vittne ändå vägrar? Utesluts h*n då för att h*n har fel syn?

• MrsL

Självklart skulle jag helst ha avstått från blod, eller tagit ersättningsmedel, om det hade varit ett alternativ för mig. Men det var det inte, i alla fall inte enligt läkaren, och då får man ju lita på att läkaren vet vad h*n talar om. Det är ju inte direkt så att de pumpar i någon litervis med blod om det finns alternativ, utan de gör det för att de måste, för att rädda patienten.
    Jag har inga problem med att vissa väljer att avstå från blod, om de verkligen vet vad de ger sig in på. Men det måste ju vara ett beslut som en vuxen individ fattat efter att ha undersökt för - och nackdelar med att avstå. Att förbjuda läkare att ge ett miderårigt barn blod tycker jag är fruktansvärt!

Och de där "fina" berättelserna man kunde läsa i Vakna! och Vakttornet....Ryser vid minnet. Unga tonåringar som hyllas för sitt mod och sin starka tro när de dog efter att ha vägrat blod...Hur medceten är en 12-åring om allvaret i att avstå från blod om situationen är så hotande att h*n inte överlvere utan?

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?