• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • Ingemar

Nja, så enkelt är det inte, Lia 76.

När jag frågade om blod "behövs" menade jag om det i någon situation behövs blod för att rädda liv, eller om allt medicinskt bruk av blod är onödigt. Det är inte bara fråga om att ge service åt dem som vill ha blod. Du undviker att svara på ett typiskt JV-maner.

Jag ger dig en chans till:

Finns det någon situation då endast blod kan rädda liv, eller är hela blodterapin onödig? Den skulle förvisso vara ónödig om "blodersättningsmedel" i ALLA lägen fungerade lika bra eller bättre än blod.

• Ingemar

Suzzi 66,

Det skulle vara intressant att få höra de närmare omständigheterna kring den situation du beskriver då blod räddade liv.

• suzzi66
    Ingemar:

När jag födde min son den 18/2 -06 så hade moderkakan fastnat i mig så jag bara fortsatte att blöda rätt ut. Förlorade mer än 1,8 liter blod innan de lyckades att operera bort den akut. Kände mitt liv glida bort. Jag är såå tacksam att de gav mig blod för att klara mig igenom operationen och se min underbara nyfödda son!

Vill ni veta mer ingående läs min blogg. Mina berättelser.

• pluttmaja

hejsan ingemar..

orkar tyvärr inte läsa hela tråden, men detta är ett väldigt intressant ämne.. jobbar på en intensivvårdsavdelning, så jag kan bara säga att blod verkligen behövs.. Desxtran räcker inte långt vid stora blödningar..

Eftersom jag inte läst hela tråden så undrar jag hur du ställer dig till det??

• Oates

Lia76
    Nu när jag har kollat i din presentation (tack Mrsl) är jag minst sag konfunderad.
    Du är ju definitivt inget JV eftersom du är sambo och dessutom sysslar med astronomi.

Men den stora grejen är att du där talar om vilken blodgrupp du har, det är tydligen viktigt för dig. Varför då? Om du ändå inte kommer att ta emot blod om det behövs!

Att du är RH-negativt däremot, det är ju viktigt när du väntar barn.
    Hur kommer du att ställa dig om du skulle bilda antikroppar, och läkarna vill ge ditt barn blod?
    Lugn, det kommer antagligen inte att hända eftersom det här vad jag förstår är ditt första barn; men det kan ändå vara bra att inse risken.

• Ingemar

Suzzie 66,

Tack för värdefull och intressant info! Jag är jätteglad för att allt gick bra! Än en gång: tack!

• MrsL

Jag kopierar in mitt eget inlägg från en annan tråd, eftersom det handlar om blod...

"Får jag berätta om min senaste förlossning? Moderkakan låg för livmoderhalsen vilket orsakade svåra blödningar, och när jag var i v 32 beslöt läkarna att göra ett akutsnitt. Vid snittet blev de tvungna att skära igenom moderkakan, vilket orskade blödningar, cirka 2 liter blod miste jag. Visst, ingen livshotande förlust i sig. (Jag markerade de två sista orden av en orsak som snart tydliggörs!)

Dagen efter snittet låg mitt blodvärde på 40! En läkare kom in och pratade med mig och rekommenderade starkt att jag skulle acceptera blodtransfusion. Jag sa nej. Inte pga av att jag var ett vittne (vilket jag inte längre är) utan pga av andra orsaker. Jag frågade om jag i stället kunde få något annat, eftersom jag visste efter min tid som vittne att det finns så många "likvärdiga alternativ". Läkaren, som förstod min inställning till en viss del, berättade då att det finns inga likvärdiga alternativ i det läget. Ett så lågt blodvärde ställer till med svåra skador på organen, hjärtat, levern, njurarna. Man kan äta järn osv, men det tar för lång tid att reparera skdan. Ringers och andra lösningar är inte alls ett likvärdigt alternativ. Jag kunde dra på mig svåra, kanske livshotande skador genom att vägra blod. Men det var mitt val.

Vad gjorde jag i det läget? Chansade och tänkte att det nog går bra? Nej. Jag accepterade blod....Blev pigg på nolltid, och kunde ta hand om mitt barn."

Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • Ingemar

Pluttmaja,

Jag är kristen och anser att medicinskt bruk av blod är i full harmoni med texterna om blod i Bibeln. Jag önskar jag kunde ge blod själv, men eftersom jag har diabetes går inte det.

Det vore värdefullt med fler inlägg från dig eftersom det finns en föreställning bland JV att blod egentlighen inte behövs. Mina rätt omfattande studier visar att dextran etc. bara kan fungera upp till en viss gräns av blodförlust, varefter blod måste till. En nära släkting till mig dog som en följd av transfusionsvägran. Hon kunde inte opereras ens av mycket JV-vänliga läkare eftersom tumören i huvudet satt så illa till att det skulle bli stor blodförlust vid operation. Hon dog några månader senare. Det är en av anledningarfna till att jag är så engagerad i denna fråga. Teologiskt har JV fel i denna fråga, som jag ser det. De poängeterar bara att blodet är heligt men ignorerar att livet är ännu heligare. Och blodlagarna i bibeln berodde på att man vid slakt släckte liv - det är livets helighet som blodlagarna handlar om. Man är fel på det om man tror att man måste dö för att livet är heligt...

• pluttmaja

jag kan inte speciellt mkt( inget alls egentligen) vad bibeln säger om blod..
    MEN jag kan säga så här blod behövs!!! Vi räddar liv med blod!!

På ett annat sjukhus hade de en JV patient som vägrade blod men läkarna kunde inte bara se på o låta han dö, så de gav han ett konstgjort blod (hjärnan står still vad det heter) O han blödde som attan o behövde mkt, vilket ledde till att avdelningen hamnade minus på pengakontot = inga pengar kvar till något annat, anrda patienter fick lida. Är detta rätt?? det anser då inte jag.

Tackar man nej till humant blod så måste man förstå konsekvenserna -> Man dör..

Nu förtiden så är man inte lika frikostig med blod som man var tidigare. Men blod behövs mer nu än förr.. Man kan operar större skador, man satsar på mkt svråt sjuka.
    Kolla på alla trafikolyckor bara..

• Ingemar

Mrsl,

Tack för din fina berättelse!

Du hade troligen inte överlevt utan blod. Två liter närmar sig halva din blodmängd och tillsammans med det låga värdet låg du därför mycket illa till.

Angående påpekanden som gjorts om en annan individ som postar här:

Samboskapet och astrologin visar att vederbörande inte är ett JV. Det anade jag redan när hon skrev att JV inte är en religion. Inget JV skulle säga så nuförtiden. Så vederbörande måste ha ett nöje av att driva med forumet. Att luras på detta sätt är inte helt ovanligt på debattforum. Men därmed förlorar hennes inlägg allt intresse.

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?