• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • anamcara

Vi JV har aldrig påstått att blod inte behövs... bara att vi tackar Nej till det!

Sen att du inte försår, får stå för dig!

Andra som läser förstår vad ja menar iaf!!!

• Ingemar

Jo, anamcara, det har JV visst påstått. Det är bra att just DU inte påstår detta, men uttalandet i Vakttornet 1968 är solklart. Att du vägrar läsa innantill, det får stå för dig.

Och uttalanden som det i Vakttornet har lett många JV till slutsatsen att blod inte behövs. Jag har talat med många JV som påstår det.

• Ingemar

Novus,

Tack för att du informerar om detta viktiga fall.

Självklart överlevde din syster tack vare det blod hon fick! Och självklart kommer blod att finnas i framtiden för fall som dessa!

• anamcara

Ingemar, Du lever i en egentolkad värld
    FÖR om du skulle inse att jag hade rätt, så skulle din hat-fasad till JV falla... Och det vore väl hemskt!

• Ingemar

anamcara,
    Jag har ingen hatfasad till JV. Det är JV som har en hatfasdad till alla andra religioner. Det är lätt att belägga från JVs litteratur.

I andra frågor än blodet försvarar jag ibland JV. Det gäller t ex. militärfrågan.

Och du, jag lever inte i en egentolkad värld. Det är JV som gör det. Denna egentolkade värld kan ogenerat tolerera vissa blodbeståndsdelar men inte andra. Du är knappt ens insatt i alla JVs kringelikrokar i tolkningarna under årens lopp och blir bara sur när någon påtalar dessa. Självklart kan du - eller rättare JV i det stora hela - inte ha rätt i att vissa bloddelar kan gå an, men inte andra. Bibeln säger inte så, det är bara den ständigt skiftande vakttornsläran som säger så. Du och JV är försvarslösa här - SJÄLVKLART.

• anamcara

Ingemar : Tro vad du vill... Vad som än gör dig lycklig, bara du inte skadar andra!!!

• Ingemar

Anamcara,

Jag är pacifist och kan inte tänka mig att skada andra.

• cissi24

" En pappa,mamma och 2 barn. Pappan får en sjukdom som gör att han behöver blod. Barnen är ledsna och rädda. Men problemet är att pappa väljer döden i stället för en framtid med sin familj.

VARFÖR!!!! De är JV."

Hur kan man göra så mot sina barn, som föräldrer vill man leva tillsammans med sina barn. Se de växa upp och se sina barnbarn springa om kring.

Men nä då. Är man JV så dör man i stället.......

• Sha

Tycker den här tråden har blivit ytterligare en "hattråd" mot JV. Synd, för det kunde blivit diskussion.

Ingemar: det måste ju finnas senare info än från 60-70-talen??..

• mampa

Sha skrev 2006-09-04 08:50:09 följande:

Tycker den här tråden har blivit ytterligare en "hattråd" mot JV. Synd, för det kunde blivit diskussion.Ingemar: det måste ju finnas senare info än från 60-70-talen??..
    Definiera hat?

En religion som tvingar sina medlemmar till barnoffer tycker du man skall gulla med?
Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?