• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • Ingemar

ORIMLIGT ATT VÄGRA TA EMOT

"Vita blodkroppar" eller leukocyter finns inte bara i blodet utan i hela kroppen. Vi har faktiskt 2-3 kilo leokocyter i vår kropp, men bara ca 2-3% av dessa befinner sig i blodet, och där är de bara som tillfälliga "passagerare" på väg till andra platser. Resten av leukocyterna, 97-98% finns utspridda i vävnader och organ utanför blodsystemet. Den som tar emot en organtransplantation får därmed i sig en rejäl dos "vita blodkroppar" , även om operationen utförs utan tillförsel av blod.

"Till skillnad från erytrocyter och trombocyter

• Ingemar

ORIMLIGT ATT VÄGRA TA EMOT "VITA BLODKROPPAR"

"Vita blodkroppar" eller leukocyter finns inte bara i blodet utan i hela kroppen. Vi har faktiskt 2-3 kilo leukocyter i vår kropp, men bara 2-3% av dessa befinner sig i blodet, och där är de bara tillfälliga "passagerare" på väg till andra platser. Resten av leukocyterna, 97-98%, finns utspridda i vävnader och organ utanför blodsystemet. Den som tar emot en organtransplantation får därmed i sig en rejal dos "vita blodkroppar", även om operationen utförs utan tillförsel av blod.

"Till skillnad från eytrocyter och trombocyter är leukocyterna bara tillfälliga gäster i blodet, vilket de passerar på väg från sina utmognadsplatser ut till vävnader och organ." (Nationalencyklopedin, vol. 3, 1990, s. 54)

Och inte nog med det. Man vet numera att även modersmjölk innehåller "vita blodkroppar", och det i avsevärt högre koncentration än vad blod gör! Under de första månaderna av amningen finns det upp till 10-12 gånger så hög koncentration av "vita blodkroppar" i modersmjölken som det finns i blodet. Ett diande spädbarn får på så sätt i sig mer "vita blodkroppar" än om det fick dagliga transfusioner av helblod! (Se J.H. Green: An Introduction to Human Physiology, 4 uppl., Oxford 1976; s. 16 och The New Encyclopedia Britannica Macropedia, vol. 15, 1988, s. 135; Year Book of Pediatrics, chicago 1985, s. 87)

I ljuset av dessa fakta ter sig ett förbud mot införsel av "vita blodkroppar" i venerna nästan löjligt. "Vita blodkroppar" är inte en integrerande del av blodet mer än att passagerare på ett tåg är en del av tågpersonalen.

• Havsjungfrun

Självklart behövs blodet!!!

• anamcara

Ingemar : Jag måste bara fråga, då jag blir så nyfiken när nu forskar o skriver så enormt mycket!

Varför gör du det? Vad är du ute efter? Vad ger det dig?

Jag menar, jag hinner inte ens läsa allt... o du hinner forska o leta upp en sån massa.... Vissa har enormt med tid!

• mampa

Squeezetoy skrev 2006-09-04 11:37:01 följande:

Egentligen så tycker inte jag att det är konstigare att välja bort blod än att säga nej till återupplivning, (typ DNR och extraordinary measures), vilket ju är accepterat. Så länge personen är mogen nog att kunna göra det valet. Vad man i så fall kan vända sig emot är hyckleriet/dubbelmoralen att blod är inte OK, men att använda dessa raffinerade röda blodkroppar är OK...
    Mm.. om du så vill hoppa ner framför ett tunnelbanetåg p.g.a. din övertygelse så får du väl göra det, men bli inte förvånad om det finns folk som vill övertyga dig om att inte göra något så korkat.

Vad som gör det än mer skrämmande i JV fallet är att de kräver att deras barn skall följa deras egen övertygelse.
  • Squeezetoy

mampa, visst jag förstår mycket väl att folk försöker övertala ett JV att ta emot blod i den situationen. Men det är lite fel att jämföra vägran att ta emot behandling med att aktivt skada sig själv. Oavsett om man gör det med en övertygelse.

Och huruvida JV kräver av sina barn att de ska vara trogna så tror jag att det varierar. Jag vet t ex en familj där några barn är vittnen, men inte alla och de kan fortfarande umgås och inte är uteslutna ur sin församling. Vet tyvärr ett annat fall som lett till brytningar inom familjen också.

• mira

kräver eller inte kräver, tror de flesta jv har identitetskort till sina barn också, och dessa säger ju att de inte vill att barnet ska få blod.

• mampa

Squeezetoy:

Ett döpt Jehovas Vittne som har vårdnaden över sitt minderåriga barn skall inte tillåta läkarna att ge barnet en blodtransfusion. Detta sker ju ändå, eftersom myndigheterna tar tillfällig vårdnad över barnet, men om inte staten stoppade detta vansinne så skulle de med gott samvete titta på när deras barn dör framför dem i blodförlust.

Finns föräldrar som tagit sitt barn utomlands för att där antingen skaffa sig blodfri vård eller för att fly från övergreppet de anser att deras barn utsätts för. (JV brukar i litteraturen skildra en påtvingad blodtransfusion som en våldtäkt.)

• Ingemar

anamcara,

Som jag har framhållit tidigare har jag sett vad blodvägran lett till på nära håll och det har berört mig mycket djupt. Jag kom tidigt fram till att JVs hållning var en missuppfattning när det gäller blodtransfusiner och tidens lopp och händelser har bara bestyrkt detta. Liksom vidare forskning.

Numera har jag mer tid till forskning och skrivande än vad jag hade förr. Det kan snart ändras igen. Men jag har alltid forskat och studerat. Du använder antagligen din lediga tid till annat än forskning. Vad vi använder vår tid till är en prioriteringsfråga. Och när man väl är inne i någonting går det mycket lättare och snabbare.

Det finns en anonymt verkande grupp av JV, AJWRB, som har satt sig i sinne att få bort förbudet mot medicinskt bruk av blod. Fastän jag inte är JV delar jag deras syn här och jag vill göra vad jag kan för att hjälpa dem. JVs ledning har gett med sig på punkt efter punkt men har ännu långt kvar att gå.

Det ger mig en stor tillfredsställelse att informera om fakta så att människor kan bli hjälpta. Och det är också en kristen plikt att informera. En JV-släkting som fick reda på att ledningen tolererade blödarpreparat från blod drog en lättnadens suck. Hon insåg att i så fall fanns det ingen anledning att vägra röda blodkroppar, vilket hade bekymrat henne med tanke på en förestående förslossning. Min forskning rör inte bara JV, något som du kan se på mormontråden. Ett större projekt jag skall arbeta med framöver gäller hur blodförbudet i Apg. 15 har iakttagits under historiens gång och varför det fortfarande är fel att äta blod. Här är det slappheten i många kyrkor jag vill rikta in mig på.

• anamcara

Jo det kan jag förstå.

Men tror du att du röner någon framgång här på internet med din anti-information...

Visst är det kul o läsa ibland...

Men jag tror inte du påverkar något JV även om du vill det!

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?