• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • Ingemar

Lia 76,

Du borde ha angett vilket nummer av Vakna! du hämtat detta från.

Men som allt annat som avhandlas i Vakna! är även detta odokumenterade material synnerligen subjektivt. Det säger inte hela sanningen.

Man har länge varit på väg bort fråm blod inom medicinen - även utan JVs medverkan. Ingen läkare vill ge blod i onödan. Blod i detta sammanhang är en transplantation och alla transplantationer är förenade med problem. Dock är blodtransplantation mindre problematisk än de flesta andra transplantationer.

En nära JV-släkting till mig skulle opereras i huvudet för en hjärntumör. En JV-läkare hade goda kontakter bland hjärnkirurger, så det fanns en viss optimism att det skulle kunna bli operation fastän läkarna på ett av de största sjukhusen i landet inte vågade operera utan blod. I slutändan fick JV-läkaren dock det beskedet att tumören satt så illa till, nära ett blodrikt område, att inte ens dessa läkare vågade operera min släkting. Dessa läkare hade annars hjälpt flera andra JV.
    Så min släkting kunde inte opereras utan dog ett halvår senare.

• Ingemar

Anamcara,

Augustinumret av Vakna! säger INTE att det finns situationer då bara blod kan rädda liv. Observera detta, och kom i stället med ett uttalande i JVs litteratur som klart säger att blod kan rädda liv.

JV bär blodkort för att slippa få blodtransfusion, inte för att de erkänner att blod kan rädda liv. Det senare är läkarnas uppfattning, och den uppfattningen måste JV ta hänsyn till. Men det innebär inte att JV erkänner att blod kan rädda liv.

Kan du inte vara vänlig och visa i JVs litteratur var det står att blod kan rädda liv, att det finns fall då saltlösningar och Dextran inte räcker?

Du är felinformerad om att alla JV är medvetna om att blod ibland är det enda som räddar liv. Jag har stött på flera som säger motsatsen och föreställningen finns även bland mina JV-släktingar. Även ett inlägg längre upp på denna tråd vittnar om detta.

• lia76

Ah ursäkta mej
    Publicerades i Vakna!  för 8 januari 2000

Kram Lia, v37 (36+6), 22 dagar kvar
  • anamcara

Ingemar : Jag tror du skulle uppskatta att vara med vid ett möte då vi får nya blodkort. Då dras hela konkarongen om vad nej till BLOD innebär!

Dom som tror att man klarar sig utan blod i ALLA situationer har inte studerat o vart med på mötetna riktigt ordentligt... förmodligen skolkare

Jag har ALDRIG vart med om någon som tror som du säger!

• Andreas tjej

Antag att du håller på att förblöda, vad är så en fullgod ersättning till att ge den patienten blod?

• anamcara

Om det inte går med saltlösning så kommer jag inte att ta emot blod utan i värsta fall dö!

• lia76

Jag har ingenting emot att folk vill ha blodtranfusion för att rädda sitt liv.
    Och att det bör finnas blod på sjukhusen för edm som vill ha en blodtransfusion.
    Men som JV så avstår vi ifrån sådant och vi vet att vi kan dö pga det.
    Men det är vårat val precis som det är erat val att ta blodtranfusion.

Jag tycker det finns folk som pratar så mycket om oss JV.
    Men det finns folk som inte är JV och de blir inte lika påhoppad som oss för att de inte vill ta emot blod.

Kram Lia, v37 (36+6), 22 dagar kvar
  • April Mamma

Har ej läst tråden men jag tycker personligen att det är bra att det finns blod, kroppen behöver ju det för att överleva.
    Jag förlorade en massa blod under/efter förlossningen och fick sedan några liter nytt blod vilket jag är mycket tacksam för.

• anamcara

Ingemar:

Indirekt:

"Kirurger har framhållit att en positiv inställning är något annat som kännetecknar Jehovas vittnen. "Dessa patienters inställning har varit exemplarisk", skrev dr Cooley i oktober 1989. "De har inte den fruktan för komplikationer eller ens för döden som de flesta patienter har. De har en djup och bestående tro på sin religiösa övertygelse och på sin Gud."

Detta betyder inte att de hävdar någon rätt att dö. De anstränger sig verkligen för att få läkarvård av god kvalitet, därför att de vill bli bra. De är övertygade om att det är förståndigt att lyda Guds lag angående blodet, och den åsikten har en positiv inverkan i samband med operationer utan blod."

www.watchtower.org/languages/swedish/library/hb/index.htm

Jehovas vittnen inser att från medicinsk ståndpunkt verkar deras fasta övertygelse medföra större risker och kan komplicera deras vård. Följaktligen visar de i allmänhet särskilt stor uppskattning av den vård de får. Förutom att de har de livsviktiga egenskaperna stark tro och intensiv livsvilja, samarbetar de villigt med läkare och sjukhuspersonal. Både läkaren och patienten måste följaktligen gemensamt möta den här unika utmaningen.

www.watchtower.org/languages/swedish/library/hb/index.htm

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?