Inlägg från: Bondjäntan |Visa alla inlägg
  • Bondjäntan

Hästar utomhus vintertid!!??

Jag är en av dom HEMSKA som låter hästarna vara så mycket häst dom kan - fast tamdjur.

Mina hästar, unga och gamla går på lösdrift i flock året runt, dom har fri tillgång till foder och vatten dygnet och året runt. Dom kan gå in i lösdriftshall (och kissa!! ). Tyvärr gillar inte klaustrofobiska flyktdjur att vistas inomhus särskilt ofta. 

Dom har hage på äng och upp i skog, helst står dom och myser i skogen när det är skitväder, när det regnar och är kallt tar jag ibland in dom och torkar upp dem - fast då blir dom sura. Min älsta häst får då också ibland regntäcke. Annars stätter dom päls så dom likar mer en bisonoxe än häst.

Bör tillägga att ingen häst varit sjuk, eller skadat sig hos mig sedan lösdrift infördes för 4 år sedan. Jag har varmblod, Morgan, Fullbod/connemara, Nordsvensk samt Shettis som bott hos mig.

Har blivit anmäld för VANVÅRD av mindre kunniga och ANONYMA människor -åkte på inspektion och fick "guldstjärna" för vackra och välmående hästar. Anmälaren tyckte jag var hemsk som lät dem vara ute nattetid utan täcke! Suck!

• Bondjäntan

Ja,  trist att Astrid Lindgren dog innan hon hann bråka om hästarnas bestämmelser!!

Regelverket kring kor och höns är faktiskt bättre!!  Men om vi skulle få regler som sa att hästar måste få vara ute 10 timmar och med sällskap i bra och stooora hagar skulle man ju få stänga Hovstallet, beridna högvakten, polisrytteriet m.m och de flesta ridskolor  i och nära städerna. Så det törs man ju inte.

Vad jag vet så finns ingen regel på hur stor en hage ska vara, utan det är 9 kvadrat som gäller för en stor häst!! Stackars häst!! Ledsen Det finns ju hästar som aldrig får sätta i sig grönt gräs!!!

Näe, ut och röra på sig  och bo under klar himmel  så slipper man alla luftvägsproblem och småförkylningar, magkrämpor och stress (krubbitning, vävning). Massor av hästar får ju magsår av den "konventionella" hästhållningen. Tänk själv att stå still 23 timmar av dygnet och lite omsorg i max 2 timmar med en annan art, varav en skvätt ridning! Eländes elände!!

Ursäkta att jag eldar upp mig lite, men detta är ett ämne som jag BRINNER för!

• Bondjäntan
    Cornette skrev 2006-08-29 21:07:45 följande:
    Jag önskar att jag hade en häst som ville leva så men det går inte, han är för känslig. Både fysiskt och psykiskt. Senaste jag har upptäckt är att han har fått skav på sidorna av pisksnärten från svansen när han viftar flugor Om alla tänkte som jag, vad enkel världen skulle bli!
    Cornette, man kan inte annat än beklaga hur galet det gått för hårt avlade hästar som fötts upp galet. Det mest normala för en häst är ju att gå ute och vifta bort flugor... Trist för hästeländet.

Ta absolut inte detta som ett angrepp på dig! Du verkar vara en bra hästmänniska som helst skulle vilja gör det "bästa" för honom!

Nåja, aveln och djurhållningen  på tamdjur är ju galen på många sätt, inte bara för hästar!
  • Bondjäntan

Cornette, håller med dig fullständigt!!  Nej, inte ska man tvinga en häst som inte är van, som mår dåligt eller som demonstrativt visar att de inte vill!  Likaså kan man inte släppa ut tama Minkar eller sommarkatter hur som helst dom svälter ihjäl!

Har vi människor vant dem vid en viss djurhållning är det inte helt enkelt att skola om alla individer!  Man måste ju se till individens behov. Sedan borde många människor fundera på hur en häst mår bäst, kanske är inte stall lösningen. Det tycker inte jag eller mina hästar heller.

Hästar behöver röra på sig, äta dygnets alla timmar och dricka när dom vill det kan nog inte någon säga emot...

• Bondjäntan

Helt slipper man ju inte mocka, ligghallen ska ju skötas  och sedan så mockar jag ju rent hagen då och då. Vill ha så parasitfritt som det bara går.  Fast varje dag behöver man ju inte.

Lösdrift är utmärkt både för djur och för arbetande småbarnsföräldrar. Jag hade inte orkat/kunnat ha kvar mina hästar om det hade varit full uppstallning.

• Bondjäntan
    MoonFlight skrev 2006-09-06 08:26:01 följande:
    Dom är utedjur och ska vara just UTE!!
    Håller med dig där med viss resevation!

Vi människor har tyvärr förädlat (förstört) hästen så att inte alla är så härdiga som vildhästen en gång var. Men om dom vänjer sig från det dom föds och inte "klemas bort" så är chansen väldigt stor att dom klarar av väderts makter utan att vi stökart till det! Man slipper stressade hästar, med magsår och olater. Luftvägsinfektioner är bortblåsta!  Läs senaste numret av Hästfocus så får ni lite mer kött på benen!!

Vem har sett en älg med täcke i box??     Näe, fri tillgång till mat och vatten och en ligghall eller kisshall som jag kallar det. Mina hästar gör just inget annat än kissar där!! Dom föredrar att stå ute där det blåser mest i alla väder, eller möjligen under träd när det regnar...
Svar på tråden Hästar utomhus vintertid!!??