Smärtstillande till ryggen???
Nån som har något bra tips på någon bra gel eller liknande mot ryggvärk. Vet att man inte får använda orudis, vad gäller med zon och liknande geler??? Nån som vet och har några bra tips??
Nån som har något bra tips på någon bra gel eller liknande mot ryggvärk. Vet att man inte får använda orudis, vad gäller med zon och liknande geler??? Nån som vet och har några bra tips??
Puffar, jag undrar oxå. SÅ ont i ryggen!
Rekommenderar att ni kollar upp medicinerna på fass.se, se därefter under kategorin "Graviditet". Zon rekommenderas inte t.ex. att man använder under 3:e trisemestern då det har visat sig att det kan inducera kardiopulmonell och renal skada (skada på hjärtat, lungorna och njurarna på ren svenska). ;)
Ja det står likadant på orudis så det gäller säkert alla salvor då, men vad ska man då använda... allt verkar ju vara farligt tredje trimestern...??
Jag har fått Citodon utskrivet av läkaren på MVC! HAr fruktansvärd foglossning och utan Citodonen är jag helt handikappad!
Alvedon eller Citodon går bra..tabletter alltså. Vet inte om det finns någon gel som kan rekommenderas.
Ja men om man inte har så mycket foglossning så skriver dom inte det...? Eller? Visst det funkar ju med alvedon med, men tanken är ju att få lite massage på köpet...
Jag gillar inte att äta för mycket tabletter heller så jag tycker det verkar bättre med gel som bara behandlar det onda o inte hela kroppen...
De geler som finns ska inte användas av gravida. Bättre då med något vanligt liniment.
Jag använder thermolotion som innehåller aloevera, lika bra som zon/orudis men utan skadliga läkemedel i. Blir det för jobbigt så kompleterar jag med alvedon.
pemi
Kan man inte använda tigerbalsam?
Nej, tigerbalsam ska inte användas då man är gravid.Om jag inte mins helt fel så ska man undvika de liniment/salvor som innehåller kamfer.
jag undrar om "ni som har ont i ryggen" har använt bälte och hur ni tycker det fungerar? har två olika bälten hemma men har varit lite väl illamående för att kunna använda dom. de trycker ju lite på magen vilket inte är så skönt när man mår illa men jag börjar få mer och mer ont i ryggen och måste väl börja med ett snart.
tens?? Det beror kanske på hur långt det är kvar till bf, men jag har fått hem den som jag hyrt, och bm rekommenderade att öva med den när ryggen börjar bråka.
Jag har bälte,tyckte inte att det hjälpte i början ville liksom ha ännu mera stöd och nu senare så kan jag ej använda det pga att det trycker på magen så man måste kissa hela tiden.
Har ett bälte med tycker inte att det hjälper något vidare...får väl testa thermolotion som pemi rekomenderade..! Har iofs vanligt liniment, kanske funkar det med...??
Har inte tänkt att hyra nån tens till förlossningen så tyvärr är inte det något alternativ, har "bara" 8 veckor kvar så det hinns inte med nu..
Beror ju på var i ryggen man har ont. Jag har foglossning och då ont bak i bäckenet (ryggslutet), då hjälper bältet bra (men visst blir man kissnödig). Men nu de senaste veckorna har jag även ont i svanken och då hjälper inte bältet ett smack.
Tens har jag inte testat än, har lånat en apparat av min farmor ( ) men ska be BM om hjälp att visa hur jag ska sätta plattor mm på måndag.
Jag har ont i både svanken o ryggslutet, läkaren har kollat på ryggen o sa att det var foglossning, men det måste ju vara något mer än det... annars hade jag ju inte haft ont i svanken.
Det är ju "normalt" med ont i svanken under graviditet. Ryggen är ju inte van vid den extra belastning magen ger, och magen gör ju att man svankar mer. Enligt min BM spå ska jag försöka att inte svanka mer utan försöka låtsas att jag "håller in" magen. Man kan också stretcha ryggen genom att tippa bäckenet frammåt, typ "jucka". Lindrar ganska bra tycker jag.