• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • elegi

Håller med dig samma sak borde väl gälla för alla om läraren tyckte att det blev en jobbig situation av någon oförstålig anledning kunde väl läraren suddat ut allt isf.

• Lajsa76

Mycket märkligt!!
    Det är ju ingen som helst skillnad.

Stolt och tacksam mamma till Isak och Arvid.
  • fisbubbla

Sjukt.. jag fattar inte heller. Vi får tyvärr inte göra sånt som svenskar. Det är direkt rasism då..

• Sweedie

mkt feg & konstig lärare! tycker du kan fråga honom varför han agerade som han gjorde.

• Pellerbom

Fånigt! Bara för att man gillar Sverige betyder ju inte det att man tycker illa om alla andra länder.

• Featherboah

Pellerbom >> Håller med. Dessutom skrev han det bara på kul, eftersom att de innan hade skrivit 'kurd' och 'chile', vilket inte var några problem alls.

• Mysterious

Tror läraren blev rädd att det skulle bli bråk.. och sa därför till killen att sudda bort det..

Min tanke!

Nothing else matters...
  • lilla mej

jag tror faktiskt invandrare använder ordet rasist lite för mycket......jag tyckte nog att de var de som var lite rasistiska som inte tillät alla att skriva..

• hoffa

Jag tror det beror på att skolan måste vara så perfekt, att minoriteter inte får behandlas fel att man inte chansar utan tar det säkra före det osäkra. Eller så är det som någon skrev, att läraren är feg och inte vågar ta den diskussionen.

Den dagen vi slutar vara så osäkra hur vi ska bemöta varandra, då har vi kommit långt. Jag minns hur det var när man inte fick sjunga nationalsången i Sverige på skolavslutningen.
    Vi ursprungssvenskar befinner oss på en ganska tunn tråd ibland och det behöver inte blåsa speciellt mycket för att man ska börja svaja. Ibland är det invandrarna som blåser på oss och ibland startar vi vinden själva.
    Det viktiga är att vi lär oss att parera och lära oss av misstagen. Och att vi en dag kan gå lugnt på tråden utan att det blåser.

Kanske lite sopig liknelse, men det är så jag känner det.

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?