• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • sweetmommy

Jag svarar på TS fråga... NEJ, jag anser inte killen är rasist för att han skrev Sverige på tavlan.

• Jan 39

Det låter så knäppt alltihop. Heter det verkligen KURD på kurdiska ?

• felicityporter

Jag tycker att läraren hanterade situationen dåligt, men jag förstår att han/hon var rädd för att det skulle uppstå bråk och därför valde att sudda ut Sverige.

Jag tycker inte att det låter ett dugg rasistiskt och jag förstår inte varför kurden reagerade på det viset? Samtidigt vet jag inte bakgrunden till allt heller. Killen som skrev Sverige kanske var en sådan person som lyssnar på på Ultima Thule på sin Ipod och går runt med ett halsband med Thors hammare på?

• habibty25

det var helt rätt av killen att skriva sverige!
    varför inte?
    det tycker jag inte var rasistiskt! alla olika- alla lika

• Featherboah

felicityporter >> Nej, han är en av killarna som för det mesta inte säger någonting, utan skulle bara vara lite rolig när det redan stod 'kurd' och 'chile' på tavlan.

• IlsaBlackWidow

"Killen som skrev Sverige kanske var en sådan person som lyssnar på på Ultima Thule på sin Ipod och går runt med ett halsband med Thors hammare på?"

Nu har ts förklarat tidigare att så var inte fallet.
    Och om nu fallet hade varit så, varför skulle inte han få skriva Sverige??

Vad är det nu med Tors hammare som är rasistiskt??
    Ultima Thule är knappast ett rasistband heller?

• Rokka Jill
    IlsaBlackWidow skrev 2006-09-07 08:15:43 följande:
    "Killen som skrev Sverige kanske var en sådan person som lyssnar på på Ultima Thule på sin Ipod och går runt med ett halsband med Thors hammare på?"Nu har ts förklarat tidigare att så var inte fallet.Och om nu fallet hade varit så, varför skulle inte han få skriva Sverige??Vad är det nu med Tors hammare som är rasistiskt??Ultima Thule är knappast ett rasistband heller?
    o tur att du skrev de sista meningarna i ditt inlägg annars hade du fått en blåsning gällande tors hammare.
  • NeasMamma

Konstig lärare.. Fast tjejen skrev ju kurd, då borde de andra skrivit chilenare och svensk då kanske? Det kanske var det som de reagerade på. Fast då borde de reagera på CHILE också.. Ja jag vet inte

~Linnéa 12/12 2005~
  • hoffa

Lovelocks

Kan inte låta bli att lägga mig i din och Bo Beeps diskussion.
    Jag förstår dig och din desperation över att myndigheterna enligt dig har tappat greppet om situationen i Landskrona.

Men problemet ligger inte i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

-Vem här har, med handen på hjärtat, tagit kontakt med en person från ett annat land?
    -Hur många här har bjudit in personen hem till sig?
    -Hur många här dömer en person efter hans/hennes utseende istället för att lära känna personen?
    -Hur många har en snedvriden bild av invandrare från tex mellanöstern: kvinnoförnedrare, islamist, barnmisshandlare och kaxig? Det är den bild jag hade av invandrare innan jag lärde känna folk från andra länder.

Lovelocks, så vi ska helt enkelt ignorera folk från andra länder som kommer från krig och misär? När dom knackar på dörren så säger vi åt dom att åka till tex Danmark istället?
    Nej, vi måste HJÄLPA de invandrare som bor i Sverige. Hjälpa dom att få ett arbete. Att få kontakt med ursprungssvenskar.
    Som det är nu så hjälper minoriteterna varandra och svenskarna tittar helst bort. Det här är inget problem som regeringen kan lösa, det här måste VAR OCH EN GÖRA VAD MAN KAN för att lösa.
    (och inte genom hårdare tag)

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?