• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Bo Peep

Antagligen gjorde killen det för att få en reaktion. Synd att läraren shabblade bort chansen att ha en viktig diskussion. En sån kommentar får bara inte hänga kvar i luften obesvarad. Illa.

• Lady Lovelocks

Invandrare utnyttjar ofta ordet rasist för minsta lilla grej.

Såg t ex ett par invandrarkillar på bussen som inte hade några pengar, men ville åka ändå. Busschauffören sa givetvis nej, varpå dom skriker "Jävla rasist, du hatar oss invandrare" osv till stackaren.

Man blir jävligt trött.

• Sweedie

lilla mej: det var väl läraren, en vuxen man som uppträdde högst fegt och märkligt? som i sin roll av auktoritet, som lärare vek sig för en skittöntig kommentar. alla er som klagar på att man inte får sjunga nationalsången och hissa flaggor etc. det är knappast en identitetssökande kurdisk liten tonårstjejs fel!

• Bo Peep

Men det där är ju nån man säger när argumenten tar slut. Det betyder ju ingenting. Det är värre när rasister inte ens inser att de faktiskt är det.

• Lady Lovelocks

Vad menar du Bo Peep? Vems inlägg svarade du på?

• Bo Peep

Jag svarade på att småkillar skriker rasist när det inte får som de vill.

• Lady Lovelocks

Bo Peep - Det är alltså helt ok enligt dig? Det fanns liksom inte ens utrymme för några argument, killarna hade inga pengar, då kan man ej hellre åka. Det var inte argument som kom fram på slutet av nån diskussion ens, utan dom gick igång direkt.

Jamen ok, imorgon när jag ska till ICA ska jag be kassörskan fara åt helvete när hon inte går med på att jag vill handla gratis.
    Det kan väl ursäktas, jag fick ju bara slut på argument?

• Bo Peep

Jag sa inte att det är ok. Jag sa att det inte betyder nåt och därför kan det nonchaleras.

• Lady Lovelocks

Bo Peep - Ok, då kan det bara nonchaleras om jag ber kassörskan imorgon att dra åt helvete alltså?

• Lady Lovelocks

Inte betyder nåt? Tror du inte det betydde nåt för busschauffören som blev så respektlöst bemött av några snorungar? Förvånar det dig verkligen om folk blir rasister?

Man ska alltså bara bita ihopa och ursäkta omvänd rasism?

Så fan hellre.

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?