• Anonym

    Julfirande med gemensamt barn +bonusbarn

    har en son tillsammans med min pojkvän som föddes i början av året. Min pojkvän har två barn sedan tidigare. Han har inte varit tillsammans med barnens mamma på några år men har alltid firat julen hemma hos henne med barnen. Detta har han även gjort när vi har varit tillsammans, dvs firat halva dagen tillsammans med sina barn och andra halvan med mig. När vi kom in på diskusionen om julen så menar jag självklart att vi får fira varannan jul med våra respektive familjer, dvs att jag firar med hans familj ena och han med min andra. Till saken hör att han säger att han aldrig har firat utan sina barn och att han heller aldrig kommer att göra det. Me jag kan ju inte fira med hans familj varje år för då får jag ju aldrig fira med min egen familj. Problemet blir att jag kommer ju att ta vår son med mig de år jag ska fira med min släkt, då jag aldrig kan tänka mig att inte fira jul med min son. Detta innebär att min pojkvän säger att han aldrig tänker fira jul utan sina barn, men tydligen kan han ju tänka sig att fira utan vår son. Vet ej hur vi ska lösa detta problemet, känner mig jätteledsen att vår son ska fira sin första jul utan båda sina föräldrar.

  • Svar på tråden Julfirande med gemensamt barn +bonusbarn
  • Anonym

    Det var så jag tyckte att dom kunde göra men det vägrar han, då han vill fira alla jular med sina barn.

  • Anonym

    Jag har också sagt till honom att jag inte trotr att det är bra för barnen att dom firar halva julen med sin mamma och sedan ska vi komma och hämta dom och så ska dom fira med oss också. Jag menar ska dom då äta julmat och öppna julklappar en gång till? Dom är 6 resp 8 år och jag tror att dom vill fira med sin mamma. Eftersom deras pappa har mig, men deras mamma är singel så är dom ofta oroade över att dom tror att hon sitter ensam hemma, när dom är hos oss. Jag tycker också att dom ska ta varannan jul och att den som inte får julen kan ta juldagen istället + nyår. Det som iriterar mig är att han bara bestämmer över sina barns huvud, är det inte viktigast vad dom vill, jul är trots allt en viktig högtid för barn. Detta året kommer hans föräldrar hit och då tar han för givet att barnen vill fira med dom, medan jag fortfarande tror att dom vill vara hos sin mamma. I år är det tänkt att min släkt skall fira en traditionell barndomsjul, för första gången på flera år. Det är jag mina syskon, minmamma och mormor samt våra jämngamla kusiner, jag ser mycket fram emot detta. Det är extra viktigt för mig att julen blir bra eftersom det är min sons första jul, men den tycks få bli utan hans pappa.

Svar på tråden Julfirande med gemensamt barn +bonusbarn