• jojjo113

Hur mycket ska man lägga sig i

Jag har inte haft bonusbarn, men däremot varit barn i en styvfamilj, och de råd jag kan ge dig om vad som är bäst är att säga till pappan att sätta upp regler som ni alla följer. Istället för att du ska gå och säga vad han ska göra så har pappan gjort reglerna och att de sedan följs.

Däremot gissar jag på att hans rum får han själv bestämma över, han är trots allt 16

• jojjo113

Ja för det första måste du ju veta att det är hans hem också, han är inte på besök i ditt hem, utan han bor där. Låt bli att gå in i hans rum. Som tonåring måste man få ha det som man vill i sitt rum. Men visst ska han gå ut med disk. Fast vill han ha otvättade kläder så får han ju ha det. Det är inget som du kommer lida av!

Låt sedan pappan berätta om de övriga sakerna i huset, som disk osv.. Men låt han få ha sin eget rum i fred. Det är ju hans vrå och där ska man få ha det som man vill, även om man bor hemma!

• jojjo113

Men är det bara ditt och din mans hus? Inte dina och hans barns hus? Självklart ge och ta, men vad ger du? Inte ens en del av ditt hus! Och ang att köpa saker till honom är ju mellan hans mamma och pappa. Du behöver ju inte bry dig om det.

Som sagt, i gemensamma delar av huset bör det finnas regler som ALLA i familjen följer, men en 16 årings rum bör han få bestämma själv över!
    Han är ju på väg att bli vuxen och måste få sin egen del av självständighet, speciellt när han har två hem!

Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i