• ChicaDora

Hur mycket ska man lägga sig i

Reagerar lite på det du skriver att det är "någon annans hem".. Han är väl inte gäst hor er, eller..??
    Här hemma accepterar jag inte vissa saker för att det här är MITT hem och vi bor här TILLSAMMANS - dvs, jag har inte mindre talan bara för att jag är bonusmamma.

Det blir nog svårt att få fart på en 16åring, men ang rullgardinen och hur det ser ut på hans rum kan man nog inte bestämma så mkt över. Det där skulle ha kommit långt tidigare att lära honom hur man städar och håller ordning. Ni kanske får göra upp att han iaf en gång i månaden för städa iordning för att göra sig förtjänt av ex studiebidrag, extrapengar osv.
    Har han bra förvaring och så så han har ställen att lägga allt på?
    Han kanske kan få en egen tvättkorg/säck att lägga kläderna i så de inte ligger spritt på golvet?
    Ang disken är det bara tjat tjat tjat som gäller.. Du får väl fråga honom om han vill städa undan det själv eller ha dig rotandes i rummet..
    Prata med pappan också för att lämna tallrikar mm är iaf inte hygieniskt och så fattas det ju glas mm. Ni får avlösa varandra med tjatandet.

• ChicaDora

Icka27: som sagt, låt honom göra sig förtjänt av pengarna.

• ChicaDora

Ang att tjafsa om vems hem det är så är det ERAT hem och självklart lika mycket DITT som sonens. Du får inte se honom som en gäst och han ska inte strunta i era regler. Däremot är det inte så ovanligt att det är så här med tonåringar...

Om han inte orkar städa så ofta och trivs med hur det ser ut - men du ogillar lukten och att disken inte kommer tillbaka, är det självklart att ni måste kunna mötas på halva vägen! Ni får kompromissa lite, han får inga pengar innan han slängt smutstvätten i tvätten, bäddat sängen, ställt undan disken och dammsugit golvet (minst en gång i veckan/varannan vecka?). Hur lång tid kan det ta, 20 min? Sen vilken ordning han har bland sina saker är upp till honom, det kan man inte rå så mkt för.

Dina regler gäller lika mkt som pappans och du har lika stor rätt att få dom följda. Spile roll vem som är bio eller bonus, regler är till för de som bor i huset -AV de som bor i huset. Och att städa upp det värsta och hålla det hygieniskt är verkligen inte för mkt begärt!

Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i