• Pellinell

    Hur kan man tro på horoskop?

    Ja, hur kan man tro på horoskop?
    Visst, jag kan gå med på att vi kanske möjligen påverkas av tidvattnet, himlakroppars och månens rörelser etc, eftersom vi till stor del består av vatten, men hur kan någon enda tänkande människa tro att våra personligheter formas av hur månen står i förhållande till Pluto när vi föds? Enligt det resonemanget skapas precis all personlighet i födsloögonblicket; inte vid befruktningen, inte av livet senare. Nej, i exakt det ögonblick du tittar ut ur moderlivet bestäms ditt livsöde, att du skall vara känslosam, lättrörd eller egensinnig. Detta obeoende av hur var och hur du växer upp och vilka gener du har.
    Sådant fantastiskt trams!!

  • Svar på tråden Hur kan man tro på horoskop?
  • Jan 39

    På tal om vetenskap... De mest naiva och lättlurade människorna som finns är de som tror att vetenskap är något annat än gissningar

  • Themis

    Jan39: Men dock är det vanligtvis bättre gissningar att t ex bygga broar efter än ett horoskop om ifall detta är en bra dag att blanda betong på...

  • Rokka Jill

    jag tror helt på det kinesiska horoskopet.. ni vet råtta, hund, tiger osv?

    jag har inte träffat NÅGON som INTE passar in på deras beskrivningar ..

  • Myran H

    Alltid intressant att se vetenskap kallas för "gissningar" (händer ganska ofta i diskussioner om universum, evolution och så vidare) på sådana här ställen som är helt och hållet datorbaserade. Jag menar, hur tusan tror man att datorerna man använder är konstruerade? Hopmonterade på måfå, "det här kanske funkar HOPPSAN den kan räkna!!"

    Mindre intressant, mer beklämmande är att en del blandar ihop astrologi och astronomi, eller tror att de är jämbördiga. Att astrologi är en vetenskap. Att astrologi är logisk, att det är "klarlagt" hur planeterna "påverkar oss".

    Det går ju inte att övertyga en troende, men för de intresserade (antagligen mest icke-troende), här är en trevlig liten länk: www.badastronomy.com/bad/misc/astrology.html

  • Jan 39

    Jo men tänk - en vetenskapsman kan aldrig svara på frågan : Varför ? Och knappast ens på : Hur?
    Det som var sanning hos KVA när jag var ung är löjeväckande dumheter nu. Så jag misstänker starkt att dagens sanningar är passé om säg 50 år.

  • Myran H

    Janne, vetenskapsmän kan väldigt väldigt ofta svara på "varför" och "hur", det är ju det deras jobb HANDLAR om. Inte på ALLA frågor ? men det är de knappast ensam om?

    För övrigt funkar, säg, Newton riktigt bra ännu efter trehundra år. Dagens vetenskap bygger på´gårdagens vetenskap, och morgondagens vetenskap bygger på dagens. Och tänk så finurligt att det är INBYGGT i vetenskapen att ifrågasätta rådande kunskap. Det gäller knappast astrologi!

  • Pellinell

    Perikles:
    Varsågoda allihop, gissa på! Vilket är mitt stjärntecken? Ledtrådar: ger mig aldrig, verbal, gnetig, flörtig, kärleksfull mot mina närmaste, påhittig och en riktig bullmamma.
    Nåå?

  • Aniiee
    Martinus skrev 2015-06-17 07:24:01 följande:

    Om du läser på denna sida, till exempel. det är vettigt http://horoskoptid.se/


    Grattis till veckans trådlyft.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • gersane
    Mi signo zodiacal es Piscis y estoy totalmente de acuerdo con este horóscopo. Pero solo me guía mi sitio web especial donde obtengo los resultados de mi vida cada año. Este 2019 será increíble y el horóscopo se asegurará de eso.
Svar på tråden Hur kan man tro på horoskop?