• majlinsa

Torsk till katten

Vi har torsk i frysen som vi inte gillar, först tänkte vi slänga den men kom fram till att katten kan ju faktiskt få det.

Bör jag koka torsken innan eller kan jag bara låta den tina? Och om han får torsk måste han få torrfoder sen till kvällen?

• Svar på tråden Torsk till katten
  • Lundamamma

Koka torsken eftersom dom parasiter som ev finns i den kommer då att dö.
    Torrfoder behöver han inte, kokt torsk används som dietmat när dom har dålig mage oxå ch då klarar dom sig bara på det.

Han kommer bergis att bli superglad

• majlinsa

hur länge behöver den koka ungefär? jag antar att den ska små koka lite..

• jengus

Du kan låta den små puttra i 20-25 minuter när den är fryst. (frågade min mamma ;) )

• Lundamamma

koka i ca 10 minuter i mycket vatten , tror jag.

Man kan även koka den i micron om man vill.
    Då tar du en plastbytta och lägger hela torskblocket i och har mycket vatten , det skall täcka fisken och lite till. Sen kokar du på full effekt 10-15 min tror jag. Det beror lite på micron oxå. Ta ut och prova att dela efter en stund. Katten kommer att tycka om det även om det blir lite överkokt. Mosa gärna den färdiga fisken med spadet som blir. Fisken som inte äts upp direkt kan du ha i kylen och när du skall ge honom i morgon är det bara att micra till lagom ätljummen. Katter skll inte ha kylskåpskall mat.

• Majsan70

Kom ihåg att inte ge för mycket fisk till katten. De kan lätt få problem med njurarna av fisk.

• Belana

Kokt torsk är dietmat för katter som är dåliga i magen, så det är inte som rå strömming direkt. De får alltså inte ont i magen av kokt torsk.
    Koka den tills den är genomkokt, alltså helt vit rakt igenom. Om den är tinad är det ca 5-6 minuter, om den är frusen tar det ca 20 minuter. Inget salt i vattnet.

• majlinsa

nu är det bara fyra bitar det handlar om.. vi kommer inte att köpa tors igen eftersom vi inte gillade det

Svar på tråden Torsk till katten