• feelgood

Allergisk mot våran katt...

Hej!
    En liten fråga bara som nån kanske kan svara på...
    Jag har varit allergisk mot katter hela livet, min sambo har katt men det har gått bra hela tiden. Ibörjan åt jag allergitabletter men har inte behövt det på ca 1/2 år. Trodde att allergin hade växt bort, men nu när jag precis har blivit gravid har näsan börjat rinna och jag nyser. Jätte jobbigt! Min sambo tror att det är för att katten börjar få vinterpäls...men jag vet inte riktigt! Är man känsligare som gravid? Kan det vara skadligt för fostret? Är chansen kanske större att bebisen utvecklar allergi? Nån som har bra svar....snälla skriv!!!

• Svar på tråden Allergisk mot våran katt...
  • Gnosis

Man är i regel mycket, mycket känsligare som gravid. 

Risken att bäbisen utvecklar allergi pga du är känslig nu stämmer inte. Men däremot är det ju stor risk att den är allergisk. Det är ju ärftligt. 
    Kom också ihåg att man ska undvika att ta allergitabletter under graviditeten. Prata med din läkare eller barnmorska.
  • Angelicaa

du behöver inte undvika att ta medicin för din allergi. men du måste däremot få ett recept utskrivet. har själv kollat upp va jag e allergisk mot nu när jag fick mitt pluss å d va oxå mot våran kat. fick tavegyl å lomudal utskrivet å dom e d ingen fara att använda under graviditet. receptfria skall man dock inte ta!

• TorpSara

Absolut är man känsligare som gravid. Jag hade inte klarat mig utan allergitabletter i våras, och enligt Sveriges ledande forskare inom embryologi, Bengt Källén, så kan man med största tillförsikt ta en hel del allergitabletter. På www.janusinfo.se kan du läsa om just det, men nu liggervisst siten nere... Det finns fler gravida idag som har ätit allergitabletter med Loratadin (typ Cyrlex) än det var som hade ätit Losec när de släppte det. Man har ett bättre underlag och all statistik visar att det inte är någon fara att ta dem. I Fass har dock läkemedelsbolagen fortfarande inte släppt det, förmodligen av försigtighetskäl och att det inte är en lika "viktig" medicin för oss gravida som Losec är, och alltså inte heller lika bra inkomstkälla för bolagen.

Nåväl, prata med en allergiläkare, det finns mycket hjälp att få, även om man håller sig inom det "tillåtna"...

• Stumpegrisen

En del blir mer kansliga en del mindre, och for vissa sa andrar sig allergin inte alls. Inget man kan veta innan, utan det marker man "pa vagen".
    Tavegyl ar hittills enda godkanda medicinen, men man blir supertrott forsta veckan, och den ar inte sarskilt bra.
    Vill man "chansa" sa kan man ta tex, Clarityn eller Zyrlex (cetrizin), de ger TROLIGEN inte fosterskador, men helt klarlagt ar det inte.
    Jag undvek att ta dom i borjan av graviditeten nar allt kandes kritiskt, men nu (v.30) sa skulle jag nog inte tveka att ta om jag behovde.

• Stumpegrisen

Vad galler om fostret utvecklar allergi sa vet man inte riktigt nar det galler katt... deras allergen ar lite annorlunda an andras djur.
    Har man daremot hund under graviditet och uppvaxtaren sa SKYDDAR det mot allergiutveckling!

• feelgood

TACK så jätte mycket för alla bra svar jag fått. Bra att veta att jag inte ska ta allergi tablett! jag har bara tagit en...så det kan väl inte vara nån fara....eller??

• TorpSara

Som jag skrev, på mer än 3000 gravida kvinnor har man inte sett någon som helst förhöjd risk för fosterskador. Det är inte klassat som farligt, utan "troligtvis ofarligt, men vi vet inte".

Ingen fara alltså!

• Knickis72

Jag är också allergisk mot katter, kom plötsligt för drygt ett halvår sedan. Har två stycken här hemma. Jag äter Rinexin två ggr om dagen. Min läkare sa att det inte är några problem. Jag är nu i vecka 14. De är slemhinneavsvällande, har hört att gravida kan få dem när nästäppa sätter in i mitten/slutet på graviditeten. Vet inte om de hjälper din allergi.

• Gnosis

Jag uttryckte mig klumpigt, så det missuppfattades nog. 

Det är inte farligt! Däremot är det bra att ta kontakt med sin läkare för doseringen och just din allergimedicin kan behöva ändras. Så var det för mig. Jag fick byta sort och dos. 
Svar på tråden Allergisk mot våran katt...