• Cattiz­C
    Äldre 17 Sep 11:47
    1563 visningar
    6 svar
    6
    1563

    Ökad behåring

    Fick i måndags besked om att jag har PCO. Jag hade aldrig tänkt på det innan. Men när jag tänker efter så stämmer vissa symptom in. Jag har ökad behåring på vissa ställen och det som är mest pinsamt är det jag har i ansiktet Är det någon mer som har ökad behåring? Har ni fått någon behandling för det? Jag vill få bort allt för gott men vet inte hur jag ska gå tillväga?

    Tack för att ni läste!

  • Svar på tråden Ökad behåring
  • FinaLi­na
    Äldre 17 Sep 11:56
    #1

    Min syster har PCO och hon har ökad behåring, väldigt mycket dessutom. Hon har inte fått någon behandling...

  • Camill­a J
    Äldre 18 Sep 09:45
    #2

    Jag har fått remiss av min läkare så nu går jag och tar bort hår i ansiktet permanet. Jag betalar ingenting, endast 120kr som vanligt läkarbesök men jag har ju nu högkostnadskort. Så hjälp finns!!!

  • Äldre 18 Sep 10:40
    #3

    Mörka hår i ansiktet är ju så jobbigt! Jag är en av dem som lider och jag har provat det mesta, utan bestående resultat. Känns som jag skulle kunna göra vadsomhelst för att få hjälp! Camilla J: Vad är det för behandling du får?
    Jag tog upp detta med gynläkaren sist jag var där och då sa han att det skule bli bättre av de p-piller han just skrivit ut. Jag är inne på andra månaden med pillrena nu och kanske kanske har behåringen minskat något... Eller så är det bara önsketänkande så jag ser det jag så gärna vill se..

  • Cattiz­C
    Äldre 18 Sep 19:43
    #4

    Camilla J: okej, kanske borde ta kontakt med en läkare då... är det en läkare på VC som man ska vända sig till? Har du märkt av någon skillnad? hur många gånger ska du gå?

    Talia: Mm, jag har också mörka hårstrån, skitjobbigt rakar mig udner hakan varannan dag pinsamt värre

  • Camill­a J
    Äldre 19 Sep 11:20
    #5

    Hej! Jag går på diatermi och kompinerar även med någon ljusbehandling. Vet tyvärr inte vad det heter. Man får bara remiss på diatermi men salongen jag går på har ljusbehandlingen som funkar mycket bättre så de är snälla och använder det också. Jag har gått 6ggr nu och det har minskat massor men behöver gå flera gånger till. Det är bättre att ha mörka hår för de är lättare att få bort.

    Det var min läkare på Enokrinologen i Danderyd som upptäckte att jag har PCO-S , hon har gett mig alla remisser för hårbortagning, gyn, överviktsenhet. Har inte varit problem alls utan hon som upplyste mig att jag kan få denna hjälp.
    Det är verkligen toppen när man hamnar hos en sådan bra läkare!!

  • Liselo­ttePCO­S
    Äldre 19 Sep 17:40
    #6

    Det är inte alla landsting som ger ersättning för hårbortagning. Är rädd att det bara gäller för oss som bor i Stockholmslän.

Svar på tråden Ökad behåring