• Carrrie

Rökt röding/öring

Hej hej!

Tänkte höra om någon här på FL kan hjälpa mig med ett fiskproblem.

Det är nämligen så att vi var i fjällen i augusti och fiskade en massa röding och öring vilka vi sedan rökte. När vi kom hem var det någon som stoppade allt i frysen så nu har jag en massa fryst rökt fisk.

Är det någon som vet om man kan göra något med dessa? Kan man bara tina upp dem och äta "som vanligt"? Eller är dem helt förstörda nu kanske?

Hjälp, snälla!!!

• Svar på tråden Rökt röding/öring
  • sweety88

Den kan ju knappast blvit dålig men hur smaken blir har ja ingen aning om tina o testa ;)

• ijacarina

Du kan lugnt äta fisken bara den inte blir äldre än 6-8 månder. MDet blir inget fel på den efter det heller men rökt mat kan ändra smak efter den tiden.
    Nått som är gott att göra av fisken är:
    Koka o skiva potatis rensa fisken.
    blanda majonäs o vispad grädde. blanda ihop.
    skär en purjo iskivor. varva sen potais majo/grädde blandning med purjo. ställ kallt nägra timmar så att allt får ta smak av varandra. serveras med en hård smörgås med ost o kanske ett glas kall öl till(mjölk går oxå bra till).

Smaklig måltid!

• EJL

den blir inte dålig, om jag köper mktkallrökt lax så brukar jag frysa in...den blir jätte bra...tina upp den bara och ät med pressad potatis och nån god kall sås, grädfilssås eller cremefraicg blandat med hovmästarsås...mmmm vad gott!!!

.:*mamma till Leon*:. och lillstjärna i magen bf 21 mars*
  • Carrrie

Tack alla för era svar! Blir oerhört lättad och glad!

Ska pröva era recept också! Ska bli en mycket smarrig vecka/veckor...

• ijacarina

här kommer en liten smarrig förrätt eller snarr att sitta o mumsa på.
    Rensa fisken o blanda lika delar fisk cremefraiche o smaksätt med lite purjo eller gul lök. salt o pepper. lägg i en klick i mini krustader o toppa med en tsk svart rom o en dillvippa. servera genast. Jättegott (man kan gott göra blandningen någon timme i förväg )

Lycka till Carina

Svar på tråden Rökt röding/öring