Inlägg från: skogsblomma |Visa alla inlägg
  • skogsblomma

Innekatt.

Vi har två innekatter i lägenheten. Ibland kommer de ut i koppel. Har man balkong eller uteplats kan man ju näta in den med hönssnät. Det är bra om katterna kan få riktigt ljus i bland (alltså inte bara genom förnstret) för det bildas då något protein som de behöver. Kattgräs och klätter-/klösträd är också viktigt.

Jag anser att två innekatter generellt är bättre än en, för de blir inte uttråkade när de kan roa varandra. Det är också lättare att lämna dem ensamma. Fast vi tar ofta med katterna när vi reser. Det går utmärkt, inte bil dock utan tåg. De är små så de ryms i en bur.

Våra är inte några raskatter. De är födda på en gård, men funkar jättebra att ha i lägenhet. Jag har tidigare haft utekatt på landet så jag kan jämföra deras beteende.

Den tydligaste skillnaden är att innekatter utnyttjar inomhusutrymmet på ett helt annat sätt än utomhuskatter. Även om golvytan inte är så stor så utnyttjar katterna höjden. De kommer alltså att vilja klättra på möbler och hyllor och mår också bra av att få komma upp "på höjden".

Innekatter gör också större inverkan på hemmet. De stökar till lite mer, hårar ner mer, kan ge sig på krukväxter, sprätta ut jord o.s.v.

Sammanfattningsvis: Innekatter kan trivas lika bra som utekatter och blir ofta mycket tillgivna, men man får vara beredd på att de utnyttjar allt som finns i hemmet, vilket kan leda till att saker kan bli förstörda.

Svar på tråden Innekatt.