• Maskelina

    Ligga eller sitta och amma

    Hej!

    Vad tycker ni är bäst, sitta eller ligga och amma? Och gör ni någon skillnad på natten? Jag ligger och ammar på natten, men tycker det är svårt att veta hur mkt han får i sig eftersom jag är trött och kanske t o m somnar ibland medans han suger. Ibland tror jag inte han äter ordentligt. Funderar på att pröva att sitta och amma nattetid, men man är ju så trött....

    Hur gör ni? 

  • Svar på tråden Ligga eller sitta och amma
  • Norahs mamma

    Jag ligger och ammar...
    Jag litar på att Edvin äter så mycket han behöver... Om han inte får i sig tillräckligt just då så vaknar han nog tidigare och vill ha mer

  • kixan

    På dagtid sitter jag helst, men när hon var nyfödd var det trevligt att ligga ner även på dagen, skönt att vila lite. På natten har jag alltid liggammat och oftast somnat under tiden, jag skule vara alldeles för trött annars.

  • MajaVira

    Jag ligger och ammar på nätterna, ibland även på dagarna. Jag har inte ens tänkt på att han kan få i sig mindre då... På nätterna är det så otroligt skönt att inte behöva kliva upp ur sängen. Att jag somnar ibland tar jag bara som en bonus!

  • Matilda

    Jag sitter och ammar. Ida somnar nästan alltid vid bröstet och ligger vi båda så somnar hn tidigare och behöver äta oftare och ja tycker hon får itne taget heller när vi ligger!

    Så jag sitter alltid!

  • bäbisglad

    Jag ligger alltid, om jag inte är borta förstås.

  • Julmust

    Jag har tvärt om tyckt att Stina får i sig mer när vi ligger och ammar på natten, för då kan vi ligga hur länge som helst eftersom jag somnar. På dagen brukar jag lossa när hon somnat och bara småsnuttar. Mina knölar i bröstet har oftast försvunnit bättre på natten.

    Dessutom är det ju ändå väldigt svårt att veta hur mycket de får i sig. Om de suger intensivt i 5 minuter när brösten är sprängfyllda blir det ju mer än om de småsnuttar 15 minuter på halvtommt bröst

  • Chewie

    Jag satt och ammade både dagtid och på natten tills sonen var 4månader tror jag, innan dess vågade jag inte ligga och amma honom på natten, rädd att jag kväver honom eller liknande om jag somnar.. Men vid 4 månader kändes han stor nog att kunna säga till, och svår att rulla över så då började jag testa att ligga ner och amma på natten. Det blir nog att jag gör likadant denna gången också, det kändes bäst! På dagen har jag alltid suttit upp och ammat.

  • Lynley

    Jag har aldrig riktigt fått till det där med att ligga ner så nu sitter jag enbart. På natten har jag kuddar som jag pallar upp bakom ryggen i sängen.
    Skulle gärna ligga ner om jag kunde hitta en bekväm ställning men det har ej lyckats än ;-(

  • markattan

    om möjlighetet fanns så låg jag gärna....Lillan hade lite svårt att ta bröstet/vårtan när hon låg i famnen...=)

  • bambigirl

    På dagen sitter jag oftast, om jag inte är trött. På natten igger jag och vi somnar ofta med stora mjölkfläckar på lakanet som följd...

Svar på tråden Ligga eller sitta och amma