• buffen

försäkring till katt

ja har nyligen tagit över en innekatt som va väldigt ensam, har inte haft katt sedan ja var liten o då hade vi utekatt... frågan e ju nu om man ska försäkra eller inte? nån som vet va det kostar? vilka problem/åkommor kan man stöta på hos en innekatt?

• Svar på tråden försäkring till katt
  • sheeba

Smartast är att försäkra, kommer inte i håg vad det kostar men inte mycket om man jämför med vad det kommer göra om den blir inlagd några dagar.
    Våran första katt fick broblem med njurarna och jag är glad att vi hade försökring, 3 dygn på sjukhuset gick på lite mer än 5000kr.

De kan ju få diverse med sjukdomar, bryta benen mm.

• baby2006

Vi har våra två innekatter försäkrade i IF och det är en veterinärförsäkring som täcker kostnade vid olycka och sjukdom. Vi betalar 497:- per katt och år. Jag tycker absolut att man ska försäkra även innekatter. De kan råka bli sjuka eller smita ut o kanske bli påkörda och jag skulle inte ha hjärta att behöva avliva mina älsklingar bara för att jag inte har råd att göra dem friska....

Om din katt som du har tagit över, är över 4 år kan försäkringsbolagen kräva in ett friskintyg från en veterinär för att försäkra sig om att katten är fullt frisk när du tecknar försäkringen.
    Detta friskintyget får inte vara äldre än en månad från det att du tecknar försäkringen...

Hoppas du fick lite svar på dina frågor...

Kram

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06, blogg.aftonbladet.se/5519/
  • Ickan

Mina katter är försäkrade hos Folksam för 385 kr/st och år. Den ena bröt nyligen benet och vårdades till ett värde av 16 000 kr så den försäkringen har betalat sig.

Ang att försäkra innekatt så kan det ju vara lika bra. De kan bli sjuka också även om risken för olycksfall är mindre när de är inne.

• Flyssel

Försäkra absolut, även en innekatt kan bli sjuk och försäkringen är så pass "billig" att man knappt under kattens livstid hinner betala in lika mycket som ett enda stort veterinärbesök kostar.

• Honey1982

Jag har mina katter försäkrade i Agria för 52 kr/per katt och månad.
    En mycket liten kostnad med tanke på vad det kan kosta om något skulle hända dem.

Innekatter kan ju också råka ut för problem.

Min ena tjej fick sin livmoder blodfylld, vid ung ålder och det slutade med akutbesök hos veterinären och operation med kastration. Det gick på några tusen. Dagen efter försäkrade vi båda katterna. 

• Catja3

Vi har också våra katter, som tidigare var innekatter, försäkrade i agria. Det bästa jag gjort för våra katter tror jag.
    Vår minsta har hjärtproblem vilket har medfört stora utgifter hos vet. Utan försäkringen hade det blivit otroligt dyrt.

Så mitt tips, som alla andras, försäkra!

Väntar på Grodan - BF 29 januari 2007
  • Sarge

Försäkra !!
    Kostar inte många kronor & är värt varenda öre!
    Även innekater blir sjuka....
    Våra tre katter är innekatter.

Vår ena kisse, Alero, fick vi operera för hon hade ätit ett snöre...kostade 17.000:- för hon hade gjorde på en storhelg naturligtvis...Tack gode gud för försäkringen, då slutade räkningen på runt 4-4500:- istället

När Camaro blev dålig så fick hon ligga inne i flera dagar & blev sondmatad osv innan vi tog det tunga beslutet att ta bort henne.
    Slutade på 3500:- istf för 14.000:-

FÖRSÄKRA, FÖRSÄKRA FÖRSÄKRA!!!
    Det är inte kul att tvingas ta bort en kamrat för att man inte har råd att låta honom/henne få ordentlig vård.

• bluebride

jag har försäkring på mina 3 katter, ska lägga till killens katter också. men på mina 3 så betalar jag 140:-/månad på agira

• Sarge

Kollade upp vad vi betalar...

Bondkatten
    507:-/år (2000:- självrisk max 40.000 veterinärkost. 0:- livförsäkring)

Blandrasen (75% Maine Coon, 25% Perser/Birma
    691:-/år (2000:- självrisk max 40.000 veterinärkost. 3.000:- livförsäkring, avelsförsäkring ingår)

Renrasiga Maine Connen
    874:-/år (2000:- självrisk max 40.000 veterinärkost. 6.000:- livförsäkring, avelsförsäkring. ingår)

Eventuella kullar försäkrade i 120 dgr
    Dolda fel 3 år kostar
    1-4 ungar 400:-/kull
    5-x ungar 600:-/kull

Försäkringsbolag IF

• cåbra

Har mina försäkrade på Agria, inte särskilt dyrt när man tänker på vad det kan kosta när något händer. Min första katt (innekatt) fick cancer vid 6 månaders ålder, det kostade 9000:- i undersökningar bara för att få reda på att det var obotligt.
    Det var en grym sorg och väldigt sura pengar...
    Förresten, chippar eller id-märker du katten så får du 10% billigare försäkring

• buffen

tusen tack för alla bra svar... över förväntan...

• prickelina

jag tror jag betalar 32 kr i månaden hos agria fast det är "bara" en bondkatt.

Svar på tråden försäkring till katt