• österlen

2 frågor om källingar

hur ser man vad för kön kattungar har?
    en av våra källingar har fått jätte mycke var i sina ögon, jag tvättar , och tvättar med ljummet vatten men dom klibbar ihop hela tiden., vad kan man göra?

• Svar på tråden 2 frågor om källingar
  • Gnista

Katter av honkön har analöppning och könsöppning nära varandra, ca en halv till en centimeter emellan. Könsöppningen är också lite "springformad" vertikalt. En hankatt har könsöppningen längre ifrån, och den är mer "hålformad". Det är svårt att se på kattungar, ju äldre dom blir desto lättare är det. Jämför med katthonan, hon är ju ett säkert kort.
    Jag har också två kattungar med mycket klegg i ögonen (det är väl kattungarna du menar?). Jag tvättar också med ljummet vatten, tror inte man kan göra så mycket mer. Ring veterinär om det inte ger med sig inom någon vecka. Hur gamla är kattungarna?

• österlen

dom är snart 5 veckor, finns inget sötare eller hur?? tack för dina svar

• Silverkatten06

Rinnande ögon kan vara ett symptom på kattsnuva som är mycket smittsamt, tycker absolut att du ska höra med en veterinär...

Tillägg till Gnistas inlägg om att se kön; på hankatter brukar man rätt tidigt kunna se 2 små prickar som sedan blir testiklarna.

• Madeleonten

Har de var i ögonen så kan de ha kattsnuva eller klamydia, uppsök veterinär.
    De kan behöva antibiotika, kattsnuvorna är virus men sekundärinfektionerna som kommer med hjälper antibiotika emot.

• Gnista

Silverkatten06: tack för tillägget om hankönets utseende. Visste inte att man kunde se anlagen för testiklarna.

Hur länge ska man vänta innan man uppsöker veterinär angående ögonen? Vi fick hem ungarna i söndags. Dom är tyvärr bara fem veckor, dom skulle precis avlivas så vi hade inget annat val än att ta dom så tidigt. Det rinner inte hela tiden, utan hinner torka emellan. Geggan är lite gulaktig. Kankse ska ringa veterinär på en gång imorgon för att vara på den säkra sidan.

• Madeleonten

Ojojoj stackars småttingar som var tvungna att lämna mamma så tidigt!
    Du har ingen vuxen katt som de kan få lära sig kattbeteende av?

När de är så små är inte immunförsvaret helt utvecklat så en flytt från mammakatt är inte alls bra ut hälsosynpunkt (även beteendeproblem är vanliga) men det antar jag att du redan vet & fanns det inget val så får ni ju göra det bästa av situationen.

Jag tycker absolut du ska kontakta en bra veterinär imorgon.

Lycka till med pyttisarna!

• Gnista

Madeleonten: ja, det är verkligen ingen gynnsam situation för kisseungarna. Men vi hade som sagt inget val, hade vi inte tagit dom hade dom varit i katthimlen nu. Vi har tre vuxna katter i hushållet, så där kan dom lära sig kattbeteende. Ena ungen har funnit en substitutmamma i vår ena hund, och torrdiar henne ibland. Hunden verkar ta det hela med ro, och tvättar lite på ungen. På det hela taget verkar dom må bra. Dom äter modersmjölksersättning och Babycat torrfoder från Royal. Dom är superkeliga och gå på låda

• Silverkatten06

Gnista, låter som om de fått ett bra hem så det ska säkert gå bra, trots en tidig separation från mamman

Men kontakta en veterinär angående de rinnande ögonen så snart som möjligt så att inte de andra djuren hinner smittas. Jag tror att det går att bota med antibiotika om det inte gått för långt...

Svar på tråden 2 frågor om källingar