• Pillis1975

Barnmat

Här diskuterar vi mat och recept för barn som inte börjat att äta exakt den mat som vi äter. Tips och ideer vill vi ha här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-06 15:44:56:
    Skriv gärna i era inlägg hur gamla era guldklimpar är

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-02 07:52:01:
    Har bara gått tillbax till sidan 28 än så länge. Om någon har tid o ork, skriv gärna om receptet så att det blir mer kortfattat, nu står det exakt som det står i inläggen.

* pasta, kyckling och morot

* tagliatelle med kött och sås på broccoli, röd paprika, lök och basilika (ljuvligt faktiskt )

* mango/äpple/stjärnanis och äpple/päron/kanel

* Köttfärs, morötter, potatis, kålrot, palsternacka, lök (först använde jag gul lök, idag purjo) vatten, krossade tomater, några lagerblad, någon örtkrydda (jag har testat timjan + oregano, och idag rosmarin) ev. kryddpepparkorn kokas tills grönsakerna är färdiga och mjuka - då är köttfärsen oxå färdig.

* idag gjorde jag mat åt min..det blev köttfärs med paprika, tomat och bulgur. vet inte om det va så poppis..hon gjorde konstiga miner men åt mycket.. haha va roligt att se minerna iaf

? Idag fick han första hemmagjorda gröten:

Mixade 1dl havregryn vilket väger 35 gram.
    Tog hälften av det, (ca 17½ gram) och kokade i 1,4 dl vatten i 3 minuter. Blandade i lite kylskåpskall fruktpuré så det blev gott och svalara.
    Ungen stånkade, stönade, frustade av vällust när vi matade honom. Och gnällde och gnydde när vi inte slevade in gröten fort nog

? Skinka med dillstuvad potatis

2 skivor skinka (kokt, vanlig som man har på mackan!)
    2 potatisar (kokas i 2 dl osaltat vatten) Här har jag lagt till en halv morot per portion.
    3 msk grädde
    1 tsk hackad dill (0,5 tsk torkad dill)
    1 msk smör

1. Skala och tärna potatisen (och ev morot) , och koka i vattnet i en kastrull.
    2. Klipp eller skiva skinkan i mindre bitar.
    3. När potatisen känns mjuk, tillsätt skinkan, grädden och dillen.
    4. Låt puttra ihop någon minut. Rör ner smöret (och mixa) och servera.

Tillsätt ev mer vätska.

Detta recept är för en "barnportion", det betyder att det blir ganska mycket mat för en liten bebbe. Jag 4-dubblar alltid recepten och delar upp för att frysa. Jag räknar "barnmatsburkar" som portioner, en liten burk är ca 1 dl, en stor är ca 2 dl. Brukar ge min tjej 1dl-are än så länge. Jag minns inte nu hur många sådana portioner det blev...... 6 kanske (vid en 4-dubbling alltså)?

? Idag bjöds det på kotlett med aprikos och morot. Och till efterätt banan mosad i hallon (tips härifrån) Förresten i förmiddags åt han macka med kokt ägg på Maten då, jag tog lite kotlettkött o skar i mindre bitar, klippte ner några torkade aprikoser, skar morot i mindre bitar, lite provencalsk krydda och vatten. Sen fick det koka i en kvart o mixas Mosade en potatis till Sen hallonen tinade jag i mikron och mosade sen en banan i det Ägget mosade jag och la på en macka med osaltat smör på

?
    Jag mal oxå grynen till havremjöl som jag då har färdigt i en burk flera dagar. Eftersom jag är en olydig mamma som inte vill ge samma sak till Sanna veckovis i taget brukar jag variera olika fruktgröter;
    - Banan var nog det första jag provade, och serverar då gärna passerade hallon/blåbär blandat med resten av bananen mosad. (Ca 2/3 i gröten och 1/3 mosad till 'sylten) ibland får hon katrinplommon på istället.

- Mango har jag rivit ner och kokat med några gånger, serverat med köpt mango/päronpuré.

- Idag rev jag lite päron fint i gröten och även nu fick hon mango/päronpuré till.

? Jag mixar havregrynen med stavmixer, så det går alldeles utmärkt När jag sedan gör gröten, så tar jag en aningens mer vatten än vad det vanliga grötreceptet säger. När det är hela havregryn så är det ju rätt mycket luft med när man mäter grynen - men när man mäter mixade gryn så är det ju mer som mjöl. Har ca. ½ dl mixade gryn och nästan 2 dl vatten. Min grabb vill inte ha den för "stabbig".

? Jag gör vanlig havregrynsgröt till min tjej!
    Jepp, ta "ett gäng" havregryn och kör med stavmixern - blir super! (då har du färdigmixade gryn några dagar) Sen så har jag redan mätt och vägt (med tanke på att volymen blir annorlunda med mixade gryn) BRA med våg! Jag ger nu motsvarande en halv vuxenportion ( ) och det är 20 gram mixade gryn och ca 1,25 dl vatten! Sen så blandar jag den färdiga gröten med en istärning aprikospuré för järnets skull, och pudrar med lite kanel. Poppis här i alla fall

? Jag kopierade in ett inlägg jag gjort tidigare om hemmagjord gröt. Min Elmer (5½ mån.) äter ½ dl mixade havregryn + nästan 2 dl vatten, det tycker jag blir lagom konsitistens.

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad
    Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.

* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-02 08:38:15:
    * * Köttfärs, potatis, kålrot och palsternacka: Detta kokas i små bitar tillsammans med lagerblad, lökringar, oregano. När allt är mjuk och köttfärsen färdig plocka bort lagerbladen och löken. Häll bort lite vatten. Tillsätt lite krossade tomater. Mixa till puré!

* Pasta, kyckling och morot: Tärna moroten och skär kycklingen i små bitar. Koka allt tillsammans med pastan, lökringar och timjan. När allt är färdigkokt ta bort lökringarna, tillsätt lite smör och sedan mixa allt till en puré.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-06 07:53:37:

Lagade torsk med potatis, palsternacka, kålrot, morötter, broccholi och dill (och rapsolja) till min lilla snart 7 månaders. Det tyckte hon var toppensmarrigt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-06 18:09:43:
    Här kommer ett fiskrecept som min son gillar: (blir ca 10 portioner)
    Mixa sönder ett fiskblock (400 g) i en matberedare. Tillsätt 3 ägg, 2 dl matlagningsgrädde och 2 msk potatismjöl och mixa ihop. Häll i en smord avlång sockerkaksform. Grädda sedan i 200 grader i ugnen 50-60 minuter. Dela i ca 10 bitar och frys in!

• Svar på tråden Barnmat
  • The Bumblebee
    Tessekd:
    Blodbröd är en sorts tunnbröd bakat på blod(!) Kanske låter äckligt  men det smakar inte illa när man tillsätter 1 tsk per gröt portion.  (I norrland ätes det tillsammans med fläsk och vitsås.) Finns att köpa på de flesta livsmedelsaffärer, brukar ligga bredvid det hårda tunnbrödet. 

Hirsflingor, är det oxå järnrikt alltså? Man lär sig nåt nytt varje dag
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Tinuskan

Självklart e hemkokt bättre om man kan livsmedel...
    Föredrar det själv, men nu när man håller på med smakisar så föredrar jag burk, och just gröt skulle helst vara köpt, men så var det ajjabajja med välling, just för gluten å så...
    Eftersom vi just har börjat så vill jag inte blanda med annat, tex blodbröd och kiwi kliar ju i min mun...
    Just därför hänger jag i denna tråd för mkt bra tips

• Pillis1975

The Bumblebee: Det e ju sjukt i sådana fall att de på bvc rekomenderar köpegröt. De rekomenderar oss att laga all annan mat men ej gröten, åtminstone ska man variera den hemlagade gröten med den köpta, säger dem.

• Nyckelpigan80

Pillis: Jag tycker att BVC överlag säger helt olika på olika ställen/olika sköterskor. Vare sig det handlar om mat, bajs, vaccin, hudåkommor osv...
    Man måste nog tyvärr vara lite kritisk och själv ta reda på fakta. Tråkigt men sant....  

** Pigan med sagornas vackraste lillprins, 5 månader gammal!**
  • Pillis1975

Nyckelpigan80: Jo jag brukar läsa en hel del o speciellt om mat eftersom det är mitt stora intresse. Men faktiskt så brukar Albins sköterska ha rätt i det hon säger, men även perfekta människor kan ha fel ibland

• The Bumblebee
    Tinuska:
    Hm... Så enligt ditt BVC så är det helt ok att ge köpegröt innehållandes gluten - men ej välling? Det är ju i princip samma sak, lite mer vätska i välling bara

Pillis75:
    Så här tror jag att det är. (lite väl vasst kanske...)
    När det gäller de flesta rekommendationer, så verkar det som om Socialstyrelsen tror att folk inte tänker ett dugg själva. - Så de måste skriva en rekommendation som försäkrar sig om att inga barn lider av näringsbrist. Jag väljer att inte läsa eller få information och ta till mig saker, utan att använda mitt eget sunda förnuft - men jag kanske inte ska ta för givet att andra gör det iofs.
  • Nyckelpigan80

Pillis: Jo, det är nog sant!
    Tycker bara synd om dem som köper det BVC-sköterskorna säger rakt av... Det kan ju bli så fel....
    När jag började på högskolan för... hm... länge sen..., så fick vi höra: Nyckeln till kunskap -tänk själv! och det är nog inte så dumt att ha det i bakhuvudet... Sorry, lite OT...

** Pigan med sagornas vackraste lillprins, 5 månader gammal!**
  • Pillis1975

The Bumblebee o Nyckelpigan80: Jo men så är det ju faktiskt, det kryllar av folk som litar helt o fullt på vad andra säger, speciellt de på bvc för de bör ju veta tänker man.

• The Bumblebee
    Pillis1975:
    Hemskt egentligen - särskilt som BVC verkar säga så olika om nästan allt.
  • Rokka Jill

på fredag ska jag köra köttfärssås o spaghetti till henne..
    tar icas krossade tomater med basilika smak.
    o köttfärs. kokar upp spaghetti/makaroner.
    sen kommer jag att blenda ner allt o frysa ner i portioner.
    för imorgon ska vi andra oxå äta detta.

Svar på tråden Barnmat