Inlägg från: Pillis1975 |Visa alla inlägg
  • Pillis1975

Barnmat

CasaMia: Albin var fem månader när jag började med fisk, köttfärs och nötkött. Jag var med lite tveksam när jag skulel ge det till honom, men enligt min bok så är det helt okej att låta dem käka sånt i den åldern.

• Pillis1975

hansu80:
    Jag började med smakisar till Albin när han precis fyllt fyra månader. Då började jag med mosad potatis som jag hade lite bröstmjölk i. Det fick han i tre-fyra dagar.
    Sen övergick jag till morot, palsternacka, broccoli, majs o ärtor.
    Efter det började jag med frukt, banan, äpple, päron, aprikos, katrinplommon och avocado, fortfarande i en tre-fyra dagar med samma grej.
    För en vecka sen började jag att ge Albin kalops, fisk och köttfärs, fast nu varierar jag från dag till dag så han inte käkar samma mat två dagar på raken. Gröt började han käka på morgonen vid fem månaders ålder. Om 10 dagar fyller han sex månader så då tänkte jag börja med lite fler ingredienser i hans mat, tex potatis, köttfärs, någon grönsak o sås.

Kalops: nötköttsbitar, svartpepparkorn, lagerblad, purjolök, morot och persilja.
    Kokar allt i en gryta i en halvtimme. Plockar sen upp kryddor o lagerblad o slänger. Mixar ihop resten till en puré.

Köttfärsröra: nötfärs, persilja o vitlök.
    Kokar allt i en gryta i en fem minuter och mixar sen ihop det.
    Serverar det tillsammans med en mosad potatis med smör för annars blir det så smuligt o Albin bara spottar ut det.

Fiskpuré: torskfilébitar, persilja o vitlök.
    Koka allt i en gryta i en fem-tio minuter, mixa sen ihop det.
    Serverar det tillsammans med en mosad potatis med smör för annars blir det så smuligt o Albin bara spottar ut det.

När maten svalnat lite så klickar jag ut det på ett bakplåtspapper på en skärbräda o ätter i frysen. När bullarna frusit så lägger jag dem i en burk o stoppar i frysen igen. Sen är det bara att ta upp en bulle varje dag o värma o koka potatis till

evaeng:
    Sempers banangröt är osötad. Och den är från 4 månader.

1979: Ja och det gick inte bra. Kör med pottis till allt än så länge. Albin älskar potatis så då är det ju bara att köra på med det

• Pillis1975

hansu80: Ja jag gav bara en sak i taget fram tills jag började med kött o fisk. Majs o ärtor måste skalas så du vet, skonsammast för magen.

• Pillis1975

zasu: När maten svalnat lite så klickar jag ut det på ett bakplåtspapper på en skärbräda o sätter i frysen. När bullarna frusit så lägger jag dem i en burk o stoppar i frysen igen.

• Pillis1975

Ja men det måste det ju göra Jag tycker dock att kubarna e för små, därför jag klickar ut dem till bollar.

• Pillis1975

Casamia: Majs på burk är ofta salt så därför ska man använda frusen majs. Jag kokte upp majsen och la dem sedan i en sil o pressade, pressade o pressade lite till med en sked. Skalet fastnar då i silen och innehållet från kornet kommer ut på andra sidan. Jag fick göra väldigt mycket majs för att det skulle bli något av det, använde upp hela paketen på tre dagar. Jag gav Albin ärtor när han var fyra månader o jag tilämpade samma procedur som med majsen.

• Pillis1975

Barnläkarna rekomenderar den köpta gröten eftersom den är berikad med järn och det är svårt att få i sig annars.

• Pillis1975

The Bumblebee: Det e ju sjukt i sådana fall att de på bvc rekomenderar köpegröt. De rekomenderar oss att laga all annan mat men ej gröten, åtminstone ska man variera den hemlagade gröten med den köpta, säger dem.

• Pillis1975

Nyckelpigan80: Jo jag brukar läsa en hel del o speciellt om mat eftersom det är mitt stora intresse. Men faktiskt så brukar Albins sköterska ha rätt i det hon säger, men även perfekta människor kan ha fel ibland

• Pillis1975

The Bumblebee o Nyckelpigan80: Jo men så är det ju faktiskt, det kryllar av folk som litar helt o fullt på vad andra säger, speciellt de på bvc för de bör ju veta tänker man.

Svar på tråden Barnmat