Kan inte svara på det här med barn men kan berätta lite hur vi har gjort med djur. Har 2 katter som älskar att klösa på allt men vi uppfostrade våra små sötnosar när vi köpte soffan att den är ingen lekplats för små katter. Självklart var det jätteroligt att dra klorna i soffan i början men dem lärde sig snart att matte och husse inte blev glada och att man direkt blev bortplockad från soffan om man var där med klorna. Vi har lagt en filt i ena hörnet som dem vet att dem får ligga på, men resten av soffan intresserar dem inte längre. Dem brukar komma upptassandes när man själv sitter i soffan och vill sitta i knä men annars så håller dem sig ifrån soffan. Gällande hund så har min bror en rottweilervalp som även den har fått gått livets hårda skola hemma hos oss - ingen hund i soffan. Går alldels utmärkt, självklart tuggar han på våra mattor och leker med andra saker hemma hos oss men soffan vet han att han inte har tillträde till.
Djur går att uppfostra, barn kanske är mer inpulsiva när dem leker med kritor
. Ska bli roligt att se hur det kommer gå - i mars är det dags för vårt första barn och jag hoppas att jag får njuta av vår vita tygsoffa ett tag till.